ОСТАННІ НОВИНИ

Десятки жертв. Стали відомі нові факти про найбільшу трамвайну аварію Львова

Ольга Денисяка

|

П’ятдесят років тому, 10 січня 1972 року, на розі сучасних вулиць Городоцької і Шевченка сталася найкривавіша аварія в історії львівського трамвая: трамвайний поїзд із вагонів Gotha зійшов із рейок та врізався у зупинку-острівець, на якому пасажири очікували електротранспорту. В результаті аварії, за офіційними даними, загинуло 13 осіб, ще понад два десятки людей отримали травми. Про це повідомляють Старі фотографії Львова.

Трамвай, який спричинив ДТП. І фото водійки трамвая Надії Макари з особової справи.

Це був звичайний рейс за маршрутом №6, один із тисячі ідентичних. Близько 16:00 год. два зчеплені вагони Gotha, за кермом яких молода 24-річна водійка Надія Макара, виїхали із кінцевої зупинки на площі Двірцевій і звично попрямували вниз по Городоцькій.

Щось пішло не так, гальма не спрацювали належним чином і за коротку мить ні водій, ні кондуктори, що перебували у салоні кожного із вагонів, не зуміли опанувати ситуацію та зупинити трамвай. Транспорт з людьми на швидкості влетів в цегляну огорожу школи на вулиці Леонтовича №2. 11 людей загинули одразу на місці, 25 постраждали, троє із потерпілих у безнадійному стані доправлені до лікарні, ще шестеро у вкрай важкому стані також потрапили у лікарню. Водійка залишилася неушкодженою.

Згодом кількість загиблих внаслідок аварії зросте до 13, а ще 23 осіб будуть потерпілими.

Львівська правнича гімназія. В цегляну огорожу цієї школи врізалися трамвайні вагони. Сучасна світлина

Інофрмаційне повідомлення за 10 січня 1972 року. 

Майже пів століття інформацію про аварію замовчували. Однак впродовж останніх декількох років дослідники щороку повідомляють про нові факти ДТП.

У 1972 році про аварію лише коротко повідомила місцева газета «Вільна Україна». Про масштаби нічого не було сказано, хоча, за офіційними даними, на місці загинуло 11 осіб, ще двоє людей померло в лікарні. Кількість травмованих перевищила два десятки осіб.

«Виконком Львівської міської Ради депутатів трудящих висловлює глибоке співчуття рідним і близьким потерпілих при аварії трамваю в м. Львові 10 січня 1972 року. Для розслідування причин аварії, вжиття заходів по посиленню безпеки руху міського транспорту та надання допомоги сім’ям потерпілих створена спеціальна комісія», – повідомила про аварію газета «Вільна Україна» 11 січня 1972 року.

Доповідна записка Львівському обкому КП України від 19.01.1972.

Можливо, і цього повідомлення не було б, якби про трамвайну аварію не повідомило радіо «Голос Америки». Довший час домінувала версія, що причиною трагедії стало те, що водійка трамвайного поїзда нібито заснула за кермом і, відповідно, некерований трамвай набрав на спуску велику швидкість, зійшов із рейок і врізався у натовп на зупинці. Два роки тому опублікували низку документів про трамвайну аварію 10 січня 1972 року, які були засекреченими.

«Уважний аналіз цих документів, а також конструкції трамвайних вагонів «Gotha» викликає певні сумніви у висновках технічної комісії, сформованої у 1972 році. Зокрема стає зрозумілим, що аварія була спричинена те тільки і не стільки помилковими діями водія трамвая-убивці», – йдеться в повідомленні.

Отож, у 1972 році всю вину за криваву трамвайну аварію на розі вулиць Городоцької та Шевченка поклали на екіпаж трамвайного поїзда «Gotha» Т2-62 + В2-62 №№ 472/572: водійку Макару Надію Іванівну та кондукторів моторного та причіпного вагонів Михальську Є.С. та Новікову М.Г.

Для встановлення причин аварії створили технічну комісію, яка звинуватила в аварії водійку трамваю.

«Технічна комісія вважає, що аварія трамвайного поїзда № 472/572 є наслідком порушення правил управління трамвая водієм Макара Н.І. при гальмуванні поїзда на затяжному спуску і несвоєчасного застосування кондукторами Михальською Є.С. та Новіковою М.Г. механічних гальм».

Відомо, що водійку трамвая Макару Н.І. засудили на 4 роки ув’язнення. Таке відносно м’яке покарання призначили через те, що Надія Макара була матір’ю-одиначкою і виховувала малолітню дитину. Що ж до керівництва трамвайного депо № 2, до якого були приписані вагони, що потрапили в аварію, та керівництва Львівського трамвайно-тролейбусного управління, то воно отримало лише догани. І директор ЛТТУ Курський, і головний інженер Єрохов залишилися на своїх посадах. Останній навіть не отримав догани.

У 2014 – 2016 році працівники проводили відновленням трамвайного вагона Gotha Т59Е. Відтак ознайомилися із  конструкцією трамвайного вагона Gotha Т2-62, який і нині використовується, як службовий. Після чого з’явились сумніви у висновках комісії.

«Після ознаомлення виникли сумніви у висновках технічної комісії. Видається, що всю вину поклали на водійку та кондукторів трамвая-убивці свідомо, адже насправді коло винуватих було значно ширшим», – йдеться в повідомленні.

Трамвайна зупинка-острівець на розі вулиць Першого Травня (Городоцької) та Шевченка, у яку 10 січня 1972 року врізався трамвайний поїзд.

Трамвайні вагони Gotha Т2-62 та В2-62, які потрапили у страшну аварію 10 січня 1972 року, хоча і мали кілька видів гальм, вимагали від водія виконання певного алгоритму дій.

Дослідники розповідають наступне: «Водійка трамвайного поїзда № 472/572 Макара Н.І. скоріш за все спробувала загальмувати вагони штатним електродинамічним гальмом. Однак, коли вона побачила, що вагони не гальмуються, отож спробувала загальмувати трамваї противмиканням тягових електродвигунів, встановила «кермо» контролера в нульову позицію і покрутила рукоятку реверсора. Але, нажаль, і це не допомогло».

Кабіна трамвайного вагону «Gotha T2-62»

Зазначається, що технічна комісія пропустила ще один важливий факт. У Львові вагони прицняли в експлуатацію в вересні 1971 року, тобто за три місяці до аварії. До того їх використовували в Одесі. Перед передачею до Львова трамвайні вагони проходили капітальні ремонти із переобладнанням («перешивкою») візків із широкої колії 1520 мм. на вузьку колію 1000 мм.

Окрім того, дослідники посилаючись на працвнкиів трамвайного депо стверджують, що вагони лагодили вночі після аварії, тобто перед оглядом технічної комісії.

«Старі працівники трамвайного депо розповідали історію про чи то інженера, чи то майстра трамвайного депо, який вночі із 10 на 11 січня 1972 року поліз під закривавлені трамвайні вагони лагодити щось в гальмівній системі іще до огляду вагонів технічною комісією. Керівництво ЛТТУ потім щедро преміювало цього працівника… Отож, сьогодні, через 50 років після трамвайної аварії 10 січня 1972 року, навряд чи вдасться із стовідсотковою вірогідністю встановити її причини»,  – йдеться в повідомленні.

Трамвайні вагони № 472 і 572, які потрапили в страшну аварію, потім відновили і вони працювали ще 10 років. Загалом пробіг цих вагонів перевищував 1 мільйон кілометрів.

Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.

Фото: Старі фотографії Львова 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.