Дитячі малюнки можуть бути не тільки цікавою розвагою та розвитком творчих задатків. Психологи навчилися інтерпретувати їх зміст і виявляти особливості розвитку дитини, її психоемоційний стан, відносини з оточуючими та індивідуальні особливості. Особливо полюбляють такі тести шкільні психологи і це не дивно.
Тест за малюнками дозволяє визначити:
- Як дитина почувається в середовищі(у родині, в колективі);
- Які таланти є в дитини;
- Чи є потаємні страхи або травми;
- Які особистісні якості можна розвинути.
Тести з малюнками,які можна провести з дітьми
- Запропонуйте дитині намалювати свою родину, включаючи саму себе. Після цього можна запропонувати додати більше деталей.
Інтерпретація: чим більший розмір члена родини – тим більше значення він має для дитини. Людина, яка намальована ближче за все до дитини має з нею найбільший зв’язок (далі за всіх намальована людина, яка має найменший контакт з дитиною).
Ознаки гармонійних відносин в родині: дитина з радістю погоджується малювати родину, всі член родини намальовані пропорційно, дитина обирає яскраві кольори, люди зображені на одному рівні і тримаються за руки.
Ознаки, які мають насторожити: дитина відмовляється малювати, батьки намальовані занадто великими(авторитарність), дитина малює себе занадто маленькою(не відчуває своєї значущості), дитина малює себе в останню чергу(занижена самооцінка), дуже великий рот чи губи(прихована агресія), обирає темні кольори для малюнку.
- Запропонуйте дитині намалювати неіснуючу тварину. Поясніть, що потрібно намалювати тварину, яку ніхто не бачив, вона може мати будь-які ознаки. Дитина переносить себе на образ тварини.
Інтерпретація:
- голова (дуже велика – дитина цінує інтелектуальні здібності, повернута на право (дитина активна та цілеспрямована), повернута вліво (дитина любить фантазувати).
- Очі (дуже великі і промальовані в деталях можуть означати страх дитини).
- Рот з великими зубами показують агресію як захисну реакцію.
- Вуха означають, що дитині важлива думка оточуючих про неї.
- Роги – захист від агресії.
- Грива, шерсть – чутливість.
- Хвіст говорить про самооцінку дитини.
Подібних тестів з малюнками існує дуже багато і інтерпретувати їх має тільки фахівець. Шкільний психолог має в першу чергу звернути увагу батьків на проблему. Далі з цими результатами можна працювати, але не завжди батьки можуть допомогти своїй дитині. Окремі питання потребують більш ретельного опрацювання та регулярних зустрічей зі шкільним психологом або приватним спеціалістом.
Де шукати кваліфікованого психолога?
Перевіреним ресурсом для пошуку психолога є платформа Buki. Тут всі спеціалісти мають відповідну освіту і кваліфікацію. На сайті є зручна система пошуку, де можна обрати критерії та отримати найкращі кандидатури. Дуже важливо обрати дійсно правильного спеціаліста.
Ось кілька критеріїв від Букі, які вказують на вірно обрану кандидатуру:
- Дитина з задоволенням іде на сеанс з психологом.
- В кабінеті спеціаліста багато іграшок, які він використовує під час роботи (іграшкова родина, будиночок, тварини, посуд, транспорт, ляльки, олівці та фарби). Все це необхідно для того, щоб стати ближче до дитини і в формі гри зрозуміти її проблемні місця.
- Послідовність та регулярність зустрічей. Для дитини важливо, щоб був певний розпорядок занять із психологом. Тому спеціалісту важливо, щоб сеанси проходили в один і той же час.
- Метод вільної гри. Дитина сама обирає іграшки і починає гру. Психолог уважно спостерігає за процесом, аналізує іграшки, саму гру та робить висновки про стан дитини. Згодом може запропонувати дитині декілька варіантів виходу з ситуації.
- Психолог спілкується з колегами, навчається та відвідує семінари.
℗
Омелян Шевчук