У 2019 року в українських медичних вишах студенти складатимуть єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ). Про це повідомили у прес-службі МОЗ.
«Єдиний державний кваліфікаційний іспит – нова комплексна атестація профільних знань студентів-медиків. Вперше такий екзамен українські студенти складатимуть у 2019 році», – йдеться у повідомленні МОЗ.
ЩО ТАКЕ ЄДКІ
У розвинених країнах світу для перевірки знань студентів, які навчаються у медичних закладах вищої освіти, держава проводить іспит. Україна також має для студентів-медиків такий екзамен: КРОК-1, що здають на 3 курсі, та КРОК-2 – на випускному курсі. Цей екзамен проводить та адмініструє Центр тестування при Міністерстві охорони здоров’я України. З 2019 року буде запроваджено комплексну атестацію знань студента – єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ).
ДЛЯ ЧОГО ВВОДЯТЬ ЄДКІ
Розвиток медичної освіти є важливим для реформування медичної сфери: від якості освіти лікаря залежить якість медичних послуг для пацієнтів у майбутньому.
ЄДКІ як сучасний інструмент оцінювання перевіряє рівень знань студентів, що сприятиме випуску з закладів вищої освіти кваліфікованих лікарів. Загалом впровадження ЄДКІ вирішує такі важливі завдання для нової якості медосвіти:
- об’єктивна екзаменація професійних знань у студентів-медиків: відбувається перевірка теоретичних та практичних знань;
- інтеграція української медицини в світову, адже складові ЄДКІ перевіряють універсальні знання, яким повинен володіти лікар у будь-якій країні світу;
- зменшення корупційних ризиків, оскільки міжнародний іспит з основ медицини неможливо купити;
- сприяння випуску з університету мотивованого та фахового лікаря, який не відрізняється від професійного лікаря за кордоном.
ХТО І КОЛИ СКЛАДАТИМЕ ЄДКІ: ПРО КОМПОНЕНТИ ТА ЕТАПИ КОМПЛЕКСНОГО ІСПИТУ
ЄДКІ, відповідно до постанови КМУ №334, проходить у два етапи: перший етап — на третьому курсі, другий — залежно від спеціальності — на п’ятому (стоматологія, фармація) або шостому курсах (медицина, медична психологія, педіатрія).
Перший етап складається з таких компонентів:
- КРОК 1
Це вже звичний екзамен із дисциплін циклу загальної підготовки, який студенти складали у тестовому форматі перед впровадженням ЄДКІ. КРОК 1 здаватимуть студенти спеціальностей “Стоматологія”, “Медицина”, “Медична психологія”, “Фармація, промислова фармація”, “Педіатрія”.
- Іспит з іноземної мови професійного спрямування
Це друга складова ЄДКІ, що перевіряє здатність студента опановувати літературу іноземною мовою. Під час першого року запровадження ЄДКІ, у 2019 році, студенти складатимуть іспит з тієї іноземної мови, яку вивчали в університеті. З 2020 року студенти здаватимуть іспит з англійської мови професійного спрямування. Адже англійська найбільш вживана мова у медичній науці, тому студенту необхідно мати базовий рівень саме з англійської, щоб отримувати актуальні знання.
Іспит проходитиме у форматі тесту в один день разом з КРОК-1. Проте цей іспит є окремим компонентом, за який студент отримує окремий результат. Іспит з іноземної мови професійного спрямування складатимуть спеціальності: “Стоматологія”, “Медицина”, “Медична психологія”, “Фармація, промислова фармація”, “Педіатрія”.
3) Міжнародний іспит з основ медицини
Іспит проводитиме і перевірятиме іноземна агенція. Це допоможе уникнути корупційних ризиків. Результати тестів дозволять порівняти рівень знань українських студентів-медиків з тим, який вимагають від студентів за кордоном. Міжнародний іспит проходитиме українською мовою та перевірятиме рівень професійної компетентності із фундаментальних дисциплін. Цей тест здаватимуть студенти “Медицини” та “Педіатрії”.
Другий етап ЄДКІ включає такі компоненти:
- КРОК 2
Цей іспит наразі є частиною державної атестації студентів-медиків, тобто не є новим для студентів. Це екзамен з професійно-орієнтованих дисциплін у тестовому форматі для студентів “Стоматології” та “Фармації, промислової фармації” на 5 курсі і “Медицини”, “Медичної психології”, “Педіатрії” на 6 курсі.
- Міжнародний іспит з основ медицини
Під час другого етапу міжнародний іспит перевірятиме знання з клінічних дисциплін студентів “Педіатрії” та “Медицини” на 6 курсі.
- Об’єктивний структурований практичний (клінічний) іспит (ОСП(К)І)
Цей компонент перевіряє не лише практичні навички студента, здобуті під час навчання (уміння проводити медичні маніпуляції та спілкуватися з пацієнтами), а й психологічну готовність майбутнього лікаря допомагати людям, застосовуючи отримані теоретичні знання. Іспит відбувається у форматі квесту, під час якого буде необхідно пройти кілька точок – станцій, де моделюватимуться різноманітні ситуації. Студенти послідовно переходитимуть від станції до станції, виконуючи маніпуляції та взаємодіючи з реальними або стандартизованими пацієнтами. Такий іспит буде проводитися безпосередньо закладами вищої освіти, проте Міністерство охорони здоров’я розробить докладні інструкції щодо оцінювання результатів і загального порядку його проведення. Студенти “Стоматології”, складатимуть ОСП(К)І на 5 курсі, а спеціальності “Медицина” та “Педіатрія” на 6 курсі.
Спеціальність | І Етап (3 курс) | ІІ Етап (5 курс) | ІІ Етап (6 курс) |
Стоматологія | КРОК 1
Іноземна мова |
КРОК 2
ОСП(К)І |
|
Медицина | КРОК 1
Міжнародний іспит Іноземна мова |
КРОК 2
Міжнародний іспит ОСП(К)І |
|
Медична психологія | КРОК 1
Іноземна мова |
КРОК 2 | |
Фармація, промислова фармація | КРОК 1
Іноземна мова |
КРОК 2 | |
Педіатрія | КРОК 1
Міжнародний іспит Іноземна мова |
КРОК 2
Міжнародний іспит ОСП(К)І |
Кожен із компонентів ЄДКІ можна перескласти один раз, якщо при попередній здачі іспиту студент не набрав мінімальний прохідний бал. Для визначення порогу складання ЄДКІ МОЗ України залучить експертів-тестологів. Якщо студент повторно не складає один з компонентів ЄДКІ, він буде відрахований відповідно до статті 46 Закону України “Про вищу освіту”.
Для студентів четвертих курсів у 2019 році планується провести міжнародне моніторингове дослідження якості вищої медичної освіти, результати якого не впливатимуть на успішність студента. У якості дослідження буде використано тестові завдання міжнародного іспиту з основ медицини. Це дозволить закладам вищої освіти оцінити рівень знань майбутніх лікарів та проаналізувати результати для подальшої гармонізації підготовки лікарів в Україні та світі. Також дослідження дає можливість порівняти відповідність підготовки університетами студентів вимогам міжнародного іспиту та врахувати це в подальшому в навчальних програмах.
Юлія Шпак