У день вшанування братів-мучеників Маккавейських та їх матері Соломії і вчителя Єлеазара — 14 серпня — у Церков східної традиції розпочинається Успенський піст. Він триває 2 тижні — до свята Успіння Пресвятої Богородиці. Про це пише РІСУ.
Перший день посту — святих мучеників Маккавеїв (від староєврейського Маккабі, що в перекладі означає «молот»). Подвиг мучеників Маккавеїв настільки вплинув на свідомість юдеїв, що це ім’я стало загальним — символом непохитної мужності і безстрашності. Існує навіть твердження, що Маккабі — абревіатура слів Тори, що в перекладі означає «Хто подібний до Тебе, Всевишній».
В 166 році до Різдва Христового за указом поганського сирійського царя Антіоха Епіфана мученицькою смертю загинули сім братів Маккавеїв — Авім, Антонін, Гурій, Єлеазар, Евсевон, Адим та Маркел — та їхня мати Соломія, а також учитель Єлеазар. Прихильний еллінському культу, Антіох Епіфан ввів в Єрусалимі та всій Юдеї язичницькі звичаї. У храмі Господньому він поставив статую Зевса, до поклоніння якому примушував юдеїв.
Подвиг братів Маккавеїв сколихнув всю Юдею. У 165 році до н.е. спалахнуло повстання. Захищаючи віру і незалежність країни, особливо відзначилися священик Маттафія і п’ятеро його синів, уродженці містечка Модіїн. Повстання очолив один із синів Маттафії Юда, що вирізнявся особливою хоробрістю і мужністю. За ці риси, на згадку про святих мучеників, він був також названий Маккавеєм. Юда загинув героїчною смертю, надавши перевагу смерті у бою перед ганьбою полону.
Остаточно розгромив війська загарбників його брат Симон, очистивши від них Єрусалим і храм Господній. Звільнившись від грецько-сирійського ярма, династія царів Маккавеїв правила незалежною Юдеєю майже 150 років. На честь цієї перемоги та очищення храму Господнього в юдаїзмі запроваджено восьмиденне свято Ханука, що мовою івриту означає «новосілля».
У день пригадування про подвиг Маккавейських мучеників розпочинається двотижневий піст. Як пише у книзі «Пізнай свій обряд» о. Юліан Катрій, Успенський піст — наймолодший з 4 річних постів.
Перші згадки про цей піст відомі лише з ІХ ст. Цей піст, як і Петрівка та Пилипівка, увійшов в практику не через введення його в церковне законодавство, а через звичай. З давніх Типіконів першу згадку про цей піст містить Типікон грецького Ніколо-Касулянського монастиря з ХІІ ст. Справа Успенського посту була темою нарад Царгородського Собору 1166 року. Собор підтвердив практику цього посту.
Юлія Шпак