ОСТАННІ НОВИНИ

Висновок Венеціанської комісії щодо освітнього закону, - деталі

Омелян Шевчук

|

Венеціанська комісія прийняла рішення щодо положень нового Закону України «Про освіту» стосовно викладання державною мовою, меншин та іншими мовами. Повідомляє прес-служба Ради Європи.

 

Зокрема Венеціанська комісія у своєму висновку зазначила, що Україні варто внести зміни у «мовну статтю» закону «Про освіту», переглянувши заборону викладання російською мовою. Про це йдеться у рішенні Венеціанської комісії щодо положень нового Закону України «Про освіту» стосовно викладання державною мовою, мовою меншин та іншими мовами,

«Новий Закон не надає ніяких рішень для мов, які не є офіційними мовами ЄС, зокрема для російської, найбільш використовуваної недержавної мови. Менш сприятливе ставлення до цих мов важко виправдати, і тому постає питання дискримінації», – йдеться у рішенні.

Венеціанська комісія вважає, що вирішити цю проблему допоможе внесення змін у 7 статтю та заміна цього положення більш збалансованим.

Водночас Венеціанська комісія хотіла б підкреслити, так само, як говорила про це у попередніх висновках, що сприяння посиленню державної мови та її обов’язковість для всіх громадян є законною і навіть похвальною метою держави.

Те саме стосується державних заходів для вивчення мови всіма громадянами, які є шляхом до подолання існуючих нерівностей та сприяють ефективнішій інтеграції в суспільстві осіб, що належать до національних меншин.

Венеціанська комісія рекомендує, зокрема:

  • повною мірою використовувати гнучкість, передбачену п. 4 ст. 7, при ухваленні імплементаційного законодавства для забезпечення значного рівня викладання офіційними мовами ЄС для відповідних меншин;
  • продовжувати забезпечувати достатню частку освіти мовами меншин у початковій та середній школі, на додаток до вивчення державної мови;
  • покращити якість викладання державної мови (для представників меншин. – ЄП);
  • внести зміни до перехідних положень закону “Про освіту”, забезпечивши довший перехідний період для поступового здійснення реформи;
  • звільнити приватні школи від нових мовних вимог відповідно до статті 13 Рамкової конвенції;
  • розпочати в рамках виконання нового закону “Про освіту” новий діалог із представниками національних меншин та усіх зацікавлених сторін щодо мовного питання у освіті.
  • забезпечити, щоби виконання Закону не загрожувало збереженню культурної спадщини меншин та безперервності вивчення мов меншин в традиційних школах.
  • Венеціанська комісія та Генеральна дирекція з питань демократії Ради Європи залишаються в розпорядженні української влади для будь-якої необхідної подальшої допомоги.

Як відомо, згідно із новим законом про освіту, особам, які належать до нацменшин, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної та початкової освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідної національної меншини.

Якщо дитина належить до національної меншини, у садочку й початковій школі вона може вивчати своєю мовою якусь кількість предметів.

А з 5 класу, якщо йдеться по офіційну мову ЄС – «одну або декілька дисциплін». А якщо не йдеться про офіційну мову ЄС, наприклад російську, – то лише мову й літературу своєї меншини.

За даними Європейської правди

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *