Прогнозуючи можливе збільшення кількості автотранспорту у пунктах пропуску через кордон у весняно-літній період, Державна прикордонна служба України вживає усі можливі заходи, аби забезпечити безпеку та комфорт осіб, які перетинають державний кордон. В основі цієї роботи – пошук рішень для ритмічної роботи пунктів пропуску, оптимізації прикордонно-митних процедур та усунення передумов до протиправної діяльності. Заходи проводяться як власними силами, так і у взаємодії з громадськістю, органами державної влади, місцевого самоврядування, транспортними компаніями, іншими силовими структурами та правоохоронними органами суміжних держав. Також за ініціативи Держприкордонслужби постійно проводяться спільні наради.
Відмітимо, що на кордоні з ЄС функціонує 18 міжнародних пунктів пропуску для автомобільного сполучення, більшість з яких на кордоні з Польщею та Угорщиною.
В той же час кількість осіб і транспортних засобів суттєво перевищує проектні спроможності пунктів пропуску. На окремих напрямках добові показники удвічі більші за проектні, а напередодні святкових днів – мають пікові значення. Реконструкція окремих пунктів пропуску також не дозволяє кардинально збільшити їх пропускну спроможність.
Найбільше навантаження відмічається на польській ділянці, де щороку кількість автомобілів зростає на 400-700 тисяч, здебільшого легкових. Так, у 2013 році ця кількість становила 6 мільйонів автівок, а у 2016 році вже 12,3 мільйона.
Додатково на роботу пунктів пропуску впливає малий прикордонний рух, переміщення автомобілів іноземної реєстрації під керуванням громадян України, а також введення тривалої перевірки контрольними службами країн ЄС. Останнє пов’язане зі змінами правил Шенгенського кодексу і віднині усі особи, що в’їжджають до країн Шенгену або виїжджають з них, піддаються ретельній перевірці.
Разом з цим, прикордонне відомство спільно з іншими державними органами вживає низку заходів із вирішення даних питань. Зокрема, завдяки удосконаленню технологічних процесів забезпечено щодобовий пропуск учасників міжнародного руху у кількості, яка удвічі перевищує проектні спроможності пунктів пропуску. Крім того, з польською Стороною досягнуто домовленості про запровадження системи попереднього повідомлення для негайного реагування на виникаючі і прогнозовані зміни прикордонного руху.
Окремо, за ініціативою Держприкордонслужби запроваджено експеримент з розмежування смуг руху транспорту перед пунктами пропуску «Рава-Руська» та «Краківець». Він передбачає відокремлення напрямків для транспортних засобів української та іноземної реєстрації, які прямують з України. В найближчий час експеримент також розпочнеться і перед пунктом пропуску «Ягодин».
Розроблено нові технологічні принципи контролю. Серед яких, принцип однієї зупинки автомобіля, контроль громадян без їх виходу з транспортних засобів, поєднання зон прикордонного та митного контролю, виключення дублювання функцій тощо. Після апробації планується їх широке запровадження в більшості пунктах пропуску, у першу чергу на кордоні з Польщею.
Крім того, у разі виникнення черг прикордонники оперативно вживають заходи за компетенцією, зокрема, виставляються додаткові прикордонні наряди з підтримання режиму та правопорядку, здійснюється перенаправлення потоків до інших пунктів пропуску, за рахунок резервів розгортаються додаткові робочі місця. При цьому на відомчому сайті створено інтерактивну карту з он-лайн інформацією про завантаженість пунктів пропуску. Також для упорядкування руху транспорту перед пунктами пропуску запроваджено механізм взаємодії з Нацполіцією.
Нині Державна прикордонна служба Україна продовжує заходи направлені на забезпечення ритмічності роботи міжнародних пунктів пропуску, належного та своєчасного реагування на виникнення черг та створення комфортних умов для перетинання кордону.