Львів’яни п’ять років в очікуванні електронної системи розрахунку за проїзд у громадському транспорті. Однак досі невідомо, коли ж нарешті пасажири зможуть скористатися такою новацією. Тим часом у сусідньому Тернополі вже тестують електронну систему оплати за проїзд, поки що е-квиток впроваджують у тролейбусах, проте у планах і маршрутні таксі. Про це пише газета «Львівська пошта».
Запроваджувати електронний квиток у Львові взялись ще у 2011 році, однак тоді у міськраді не підтримали рішення міськвиконкому про створення підприємства, яке мало б запровадити цю новацію. Згодом самі перевізники зголосились взятися за реалізацію електронного квитка. Однак й цього разу справа не зрушилася з місця, не вистачило чи то грошей, чи то наполегливості. Торік у міськраді створили робочу групу з питань впровадження системи безготівкової оплати за проїзд, що складалася з депутатів, посадовців, громадських активістів. Однак процес триває дуже мляво.
Львів’янин, парламентар Ігор Васюник певен, що між впровадженням електронного квитка, якістю громадського транспорту та безпекою пасажирів є прямий зв’язок, адже ринку транспортних перевезень 40% обігових коштів знаходяться в тіні. За його словами, ні місто, ні приватні перевізники до кінця не знають, яким насправді є прибуток, а отже – чи є реально обґрунтовані тарифи на перевезення, чи обґрунтовані скарги перевізників про нестачу коштів на закупівлю нових автобусів.
«Впровадження електронного квитка дасть можливість провести реальний облік кількості пасажирів та обігу коштів. Це в свою чергу дасть можливість побачити, чи є обґрунтована вартість проїзду. Перевізники, між іншим, тільки за. По-перше, водії будуть виконувати свій прямий обов’язок – слідкувати за дорогою, а не бути касиром. По-друге, перевізники зможуть показати офіційні доходи і брати кредити в банках на купівлю нових автобусів. А зараз їм кредитів ніхто не дає. Виходить, є лише небажання з боку міської влади зробити якнайшвидше процес відкритим і прозорим. Їм вигідно те, що є. Тому що корупція не терпить покращення. Натомість львів’янам замилюють очі VIP-маршрутками та нічними перевезеннями. Це більше нагадує проведення Wi-Fi у розваленому будинку. Як знущання звучить конкурс на найкращий дизайн перефарбування громадського транспорту. В нас тролейбуси та маршрутки як не горять, то розвалюються на ходу. А нам замість розробки стратегії оновлення автопарку пропонують перефарбувати мотлох. Тому і маємо ганьбу, а не громадський транспорт», – пояснює Ігор Васюник.
Тим часом у міськраді запевняють, що втіленню проекту заважає відсутність коштів. На реалізацію проекту потрібно близько 8 мільйонів євро. У мерії сподіваються на кредит від Європейського банку реконструкції і розвитку. Хоча міські депутати проти позики, певні, що фінансування проекту повинен взяти на себе інвестор. Навіть якщо гроші знайдуться, для того аби впровадити електронний квиток в дію потрібно рік –півтора.
«За різними оцінками реалізація проекту в цілому від 10 місяців до півтора року. Заплановано реалізовувати цей проект у два етапи, спершу в електротранспорті, потім у маршрутках. На електротранспорті це можна зробити за 9 місяців від початку фінансування проекту, а на автотранспорті через півтора року», – розповідає заступник начальника управління транспорту і зв’язку Львівської міської ради Сергій Журбенко.
Тим часом вартість поїздки у громадському транспорті Львова росте, а от ніхто як не знав, так і не знає реальних сум, якими оперують у підприємствах, чи правдиві розмови перевізників про збитковість та чи є підстави для вічних підозр перевізників у нечесності. Незмінно й те, що водії мають здавати план (певну суму зібраних за проїзд коштів) і їх заробіток безпосередньо залежить від зароблених грошей. А коли буде електронний квиток, то дискусії про прибутковість чи збитковість АТП будуть мати зовсім інше русло. Буде чітке розуміння того, скільки надходжень має перевізник, тож коли перевізники вкотре наполягатимуть на підвищенні, аналізувати можна буде конкретні цифри, а не ефемерний “пасажиропотік”.
Фото: Львівська пошта