Росія знову вивчає можливості заповнити український нафтогін
"Одеса-Броди". Прем`єр-міністр РФ Володимир Путін доручив
"Транснафті" пропрацювати питання постачань у порт
"Південний" нафти в об`ємі до 9 млн т в рік.
Частина цієї сировини може бути спрямована на Одеський НПЗ,
що належить "Лукойлу", відмітив віце-президент компанії Валерій
Суботін. У прес-службі "Транснафти" підтвердили, що таке доручення
отримали близько трьох тижнів тому, але відмовилися уточнити подробиці. Джерело
в російському Міненерго розповіло, що зараз відпрацьовуються два основні
варіанти постачань, пише Комерсант-Україна.
"Один сценарій передбачає прокачування по трубопроводу
"Дружба" до Бродів, а потім в "Південний" з подальшим експортом
морським транспортом. Крім того, уперше розглядається можливість постачань з
Новоросійська в "Південний" з подальшим прокачуванням на Одеський і
західноукраїнські НПЗ", – відмітив співрозмовник. Але доки розрахунки
показують, що обидва маршрути постачань економічно неефективні, розповів
співрозмовник.
Джерело в "Лукойлі" додало, що перспективи
завантаження Одеського НПЗ залишаються туманними, оскільки в Україну набагато
вигідніше імпортувати готові нафтопродукти, а не нафту для переробки.
Аналітики у свою чергу вважають, що головна мета Росії
сьогодні – зупинити прокачування азербайджанської сировини по нафтопроводу
"Одеса-Броди". За їх словами, каспійська нафта коштує дорожче за
російську, але вона якісніша і з неї можна отримати більше світлих нафтопродуктів.
Для західноукраїнських НПЗ ця перевага нівелюється через
технічну відсталість, а ось Мозирський НПЗ може збільшити закупівлю каспійської
нафти, що призведе до втрати позицій російських нафтовиків.
Аналітик UPECO Олександр Сіренко вважає, що в майбутньому
можливе постачання каспійської нафти з Бродів на польські заводи і литовський
Мажейкяйський НПЗ.
"Це вже глобальніша проблема для Росії, яка в
довгостроковій перспективі закінчиться втратою ринку збуту об`ємом 5-7 млн т
нафти в рік", – відмічає Сиренко.
Як відомо, нафтопровід "Одеса-Броди" був введений
в експлуатацію в 2001 році. Спочатку він будувався для прокачування легкої
каспійської нафти в Європу, проте до 2004 року простоював, а потім
використовувався в реверсному режимі (у напрямі терміналу "Південний").
З лютого "Одеса-Броди" почав працювати в аверсном
режимі і прокачав для потреб Мозирського НПЗ близько 590 тис. т легкої нафти
марки Azeri Light (всього до кінця року планується поставити 1,6-1,7 млн т
сировини).
Нагадаємо, що у квітні "Укртранснафта" почала
переправляти азербайджанську сировину по нафтопроводу "Одеса-Броди"
на західноукраїнські НПЗ – "Галичину" і "Нафтохімік
Прикарпаття" (до кінця року на них планується поставити до 1,5 млн т
сировини).
Львівський портал