Офіс омбудсмена перевірив одну з клінік Міноборони через скарги військових та підтвердив неналежні умови, багатоденні черги та численні порушення в обслуговуванні українських захисників. Про це повідомив уповноважений Верховної Ради з прав людини Дмитро Лубінець.
У ході відвідування клініки амбулаторно-поліклінічної допомоги медичних сил ЗСУ виявили:
- Відсутність електронного документообігу та електронного запису на прийом у військових закладах, що призводять до паперової тяганини та черг.
- Військовослужбовці з різним ступенем травм змушенні годинами очікувати в черзі на прийом до лікаря. Під час особистого спілкування з військовослужбовцями, останні повідомили, що черги до окремих спеціалістів складають понад 500 осіб. На підтвердження своїх слів працівникам Секретаріату було представлено список осіб, що перебувають в черзі до невропатолога, який складає 557 осіб станом на 31.01.2023 року.
- Також, в закладі відбуваються як планові, так і аварійні вимкнення електроенергії, що призводить до часткового призупинення роботи закладу, що спричиняє утворення ще більших черг. Більше того, постійні відключення електроенергії створюють додаткові труднощі в безперешкодному доступі до лікарів для маломобільних осіб, так як припиняє свою роботу ліфт.
- Відсутнє належне сервісне обслуговування, зокрема: відсутній вільний доступ до питної води, вкрай незадовільний санітарно-технічний стан санвузлів та відсутність їх пристосування для маломобільних груп населення та осіб з інвалідністю. Брак штучного освітлення в коридорних приміщеннях, де військовослужбовці очікують своєї черги та заповнюють документи.
Також, під час особистого спілкування військовослужбовці скаржились на необхідність прибуття до обласного центру з різних населених пунктів з метою проходження військово-лікарської комісії без можливості її проходження за місцем свого проживання.
У Офісі омбудсмена не називають закладу в якому робили ревізію, однак військовий Мирослав Откович, який після травмування на фронті проходить лікування у Львові повідомив, що мова про Військово-медичний клінічний центр Західного регіону у Львові.
Тут поранені Герої у чергах на підпис документів до лікарів простоюють навіть 21 день.
«За підсумками моєї зустрічі з керівником Львівського військового госпіталю, Володимиром Книгиницьким, ми домовились про конкретні речі. Ну як домовились, полковник Книгиницький старшому солдату Отковичу не звітує, звісно, але я змушений вірити, що це буде зроблено:
- Від 1 лютого 2023 року в поліклініці будуть розгорнуті два волонтерські центри ( в холі та поруч зі сходовою кліткою на 5 поверсі).
- В цих центрах буде безкоштовна вода для військових пацієнтів і постійна можливість виміряти тиск.
- Окрім того буде забезпечене безкоштовне копіювання усіх необхідних документів та можливість зробити фото.
Це мінімум. Могло бути більше, але для цього необхідно залучити ширше коло зацікавлених осіб з числа в волонтерів готових допомогти. Зокрема, є можливість забезпечити психологічну допомогу пораненим бійцям, привезти додаткові зручні стільці, доставити більше кулерів з водою.
Все це безкоштовно, на ентузіазмі людей. Але я почув відповідь: «в нас все є, ми самі».
Добре, я в вас вірю, але закликаю громадськість перевірити так це чи не так. Комфорт доведеться покращити. Бійці ЗСУ заслуговують на повагу.
Вранці, щоб нікому не було несподіванкою, їдемо в поліклініку дивитись як виконується обіцянка. Чи працюють ліфти, коли не вимкнули світло, чи допомагають військовим розібратись куди йти і що робити, чи працюють інформаційно-консультаційні центри», – повідомив Мирослав Откович.
Також військовий повідомив, що після його публікацій в лікарнях для українських військових нарешті заговорили про електронний документообіг.
«Щодо глобальної реформи, як от електронний документообіг. Над його запровадженням працюють на рівні міністерства цифрової трансформації. З цього приводу говорили з адвокатом Масі Наємом. Питання на контролі. Домовились про подальшу співпрацю. Справа зрушиться, якщо кожен на своєму місці буде щодня контролювати цей процес», – повідомив Мирослав Откович.
Як відомо, лише 31 січня міністр цифрової трансформації Михайло Федоров анонсував цифровізацію військово-лікарської комісії.
Посадовець відзначив, що зараз процеси у військово-лікарській комісії зовсім не цифровізовані. Поранені бійці вимушені проводити час у чергах, ходити до різних інституцій, збирати купу паперових документів. І це все потрібно для того, щоб підтвердити поранення.
Лише після купи витраченого часу у стосів документів комісія дає експертний висновок, що робити військовому після поранення: звільнятись зі служби, переводитись на іншу посаду чи повертатись до частини для продовження служби.
«Наприклад, військового поранили під Бахмутом. Евакуювали до київського шпиталю на реабілітацію. Після лікування бійцю потрібно повертатися до своєї частини, щоб отримати паперове направлення на військово-лікарську комісію. Потім зібрати купу документів, необхідних для її проходження, а вона взагалі може бути в іншому місті. І такий “квест” треба проходити, навіть якщо військовому ампутували руку або ногу», – наголосив Михайло Федоров.
Подібні випадки нелюдських умов лікування наших захисників також зафіксовано у Києві. Фото військової, яка також оббиває пороги військових медиків, що працюють в тилу.
«Якщо в недолугій організації процесу винна система, то хто тоді винен у відсутності людяності? Коли кажуть з посмішкою змученим людям, яким болить – «та що ви хочете, ви бачите як вас дохріна». І мені згадується стабпункт, і оте дохріна, коли підлога і стіни в крові, коли задіяні всі, і водії з санітарами. І там ми до кожного котик і сонечко. А тут нам дають зрозуміти, що бувають варіанти. І ситуація, через яку ти опинився в цій черзі, далеко не гірше, що буває. Приниження болючіше будь якого фізичного болю. А існуюча система це люте приниження гідності», – прокоментувала свої світлини зроблені у Києві поранена військова Позивний Мауглі.
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.
Андрій КОТЕНСЬКИЙ