З речами – на вихід

Андрій ДАВИДЕНКО, «Діалог»

|

Іноземних туристів, що користуються послугами львівських туристичних фірм, за два роки зменшилося вчетверо.

Труднощі з отриманням віз та брак кваліфікованих кадрів оператори львівського туристичного ринку вважають своєю найбільшою проблемою. Високий рівень конкуренції на ринку їх лякає менше. Тим паче, що кількість спраглих вражень львів’ян, які вирушають відпочивати за кордон, з кожним роком стає все більше. Така тенденція, на їх думку, збережеться і впродовж наступних кількох років

Працівників менше, грошей більше

Минулоріч, за даними Державної служби туризму та курортів, на Львівщині працювали 153 туристичні фірми, клієнтами яких стали понад 93 тис. туристів. Якщо порівнювати з 2004 роком, то кількість туристичних фірм в області зменшилася, як зменшується й кількість туристів, що користуються їх послугами (в 2004 році на Львівщині працювало 160 турфірм, які організували відпочинок 128,5 тис. туристів). Ще одна цікава тенденція – зменшення кількості працівників у львівських турфірмах. Якщо у 2004 році в турфірмі в середньому працювало 10 осіб, то вже в 2006 році цей показник зменшився вдвічі. Натомість розмір доходів туристичних компаній за два роки збільшився: у 2004 році львівські турфірми продали путівок на 57,8 млн. грн., а в 2006 році – на 74,8 млн. грн.

Представники туркомпаній не вважають, що на ринку існує жорстка конкуренція. «Я не можу сказати, що відчувається жорстка конкуренція на ринку туристичних послуг Львова, – зазначила в розмові з «ДІАЛОГОМ» заступник директора туристичної агенції «Світ мандрів» Ірина Штурмак. – В основному, туроператори і турагенства нашого краю співпрацюють зі своїми постійними клієнтами. Ті вже наступного сезону приводять своїх рідних та знайомих. Так розширюється коло фактичних і потенційних споживачів туристичних послуг і нашої агенції, і багатьох інших, про роботу яких мені відомо». Разом з тим, у приватних розмовах працівники туристичних компаній запевняли «ДІАЛОГ», що туристичний ринок Львівщини насичений і новоствореним компаніям на ньому «ловити» нічого.

Нашого цвіту – по всьому світу

Цікаві зміни відбуваються і в структурі туристичних потоків. Якщо кількість мешканців області, що виїжджають за кордон, від року до року збільшується (28,6 тис. туристів у 2004 році, 40,7 тис. – у 2006 році), то кількість іноземців, що звернулися по послуги до львівських компаній, так само стрімко зменшується (32 тис. – у 2004 році, 8,4 тис. – у 2006 році). Впродовж кількох найближчих років інтерес українських туристів до іноземних курортів стабільно зростатиме, вважають експерти.

Оператори туристичного ринку відзначають ще одну тенденцію – хоч пік виїздів на відпочинок, особливо за кордон, припадає на період відпусток, українські туристи дедалі частіше воліють відпочивати на заморських курортах і в міжсезоння. Купальний сезон для них розпочинається в травні, а закінчується подекуди навіть у другій половині жовтня.

Якщо говорити про основні закордонні маршрути львів’ян, то вони впродовж останніх кількох років майже незмінні. Як і раніше, цього літа в фаворі Туреччина та Чорногорія. «Туреччина завжди буде популярною серед туристів, бо це простий та безтурботний відпочинок», – переконана Ірина Штурмак. Причому, часто львів’яни з року в рік влітку їздять відпочивати до Туреччини, змінюючи лише готелі. Дещо меншим попитом користуються Болгарія та Іспанія. Також з кожним роком зростає попит на екзотичні та дорогі курорти – Балі, Сейшели, Куба чи Домініканська республіка.

Подорож за власним маршрутом

Поціновувачів відпочинку в Україні з кожним роком все менше. Якщо в 2004 році свій відпочинок всередині країни організовували з допомогою турфірм майже 68 тис. туристів, то у 2006 році їх кількість скоротилася до 44,4 тис. осіб. Пояснити цю тенденцію можна щонайменше двома причинами. Зростання доходів українців дозволяє їм більше витрачати на відпочинок, а отже дає можливість відвідати інші країни. Окрім того, подорожувати всередині країни можна і без допомоги турфірм, тож українські відпочивальники воліють домовлятися про відпочинок безпосередньо з турбазами чи готелями.

Водночас з року в рік відпочивати стає все дорожче. За минулий рік середня вартість путівки на закордонний відпочинок зросла на 11%. Причин багато: починаючи від подорожчання енергоносіїв, закінчуючи зростанням попиту на відпочинок в деяких країнах, наприклад Туреччині. Не стає дешевшим і відпочинок в Україні. Керівник Всеукраїнської асоціації туристичних операторів Ігор Голубаха прогнозував, що цьогоріч літній відпочинок в Криму подорожчає на 10-15%.

Ми шукаємо таланти

Зважаючи на зростання популярності відпочинку за кордоном, оператори туристичного ринку найбільше нарікають на проблеми з оформленням віз. «Законодавство до нас більш-менш лояльне, – розповіла заступник директора туристичної компанії «Трайдент» Тетяна Николишин. – Воно, хоча й не надто сприяє розвитку туризму в державі, але добре, що й не заважає. Найбільших незручностей завдає візовий режим. В середньому оформлення візи до іноземної держави триває до двох тижнів. Часто трапляється й так, що консульства затримують видачу дозволу на в ’ їзд, особливо у відпочинковий період, коли наплив туристів надзвичайно потужний. Наприклад, у сусідній Польщі з візами набагато простіше, відтак поляків серед туристів за межами Польщі більше набагато, ніж українців».

Ще одним каменем спотикання для розвитку туристичного бізнесу Львівщини є доволі погане повітряне сполучення. Наразі прямим рейсом зі Львова можна втрапити лише до Туреччини, Чорногорії й Криму. Туристи, що вже побували на цих курортах і хочуть нових вражень, змушені користуватися послугами київського чи варшавського аеропортів.

Розвиток туристичного ринку гальмує і брак кваліфікованих кадрів. «Якщо постійне зростання попиту дає можливість створення нових суб’єктів підприємницької діяльності у турсфері й увійти на ринок не так уже й важко, то набагато важче вміло керувати туристичною фірмою, шукати шляхів її розвитку. Бо самому це зробити нереально, а підбір команди професіоналів – завдання складне, адже у нас наразі не готують фахівців з туризму європейського рівня», – зазначає директор з маркетингу та реклами туристичної фірми «САМ» Тетяна Шестопалова.

Головною ж перешкодою розвитку в’їзного туризму є брак адекватних за співвідношенням якості та ціни готелів. За словами Олени Курченко, гендиректора компанії Horwath (консалтинг у сфері туризму), за рівнем розвитку готельної галузі Україна посідає одне з останніх місць навіть серед колишніх радянських республік. За даними Держкомстату, загалом у країні 1,2 тис. готелів загальною місткістю 104 тис. місць. На початок 2006 року 85% з них не пройшли сертифікацію на відповідність категорії, а 34% взагалі не відповідали вимогам безпеки.

Мандрівники вказують на ще одну проблему туристичних компаній, яку ті не надто охоче визнають – нестабільну якість послуг. «За роки свого відпочинку за межами України я користувався послугами шести місцевих туристичних фірм, – розповів В’ячеслав Боровець, мандрівник зі стажем. – Так часто їх змінював тільки тому, що якість послуг, як на мене, аж ніяк не відповідала ціні. Наприклад, одного разу в Туреччині нас поселили у двозірковий готель, хоча в турфірмі ми оплачували тризірковий. І взагалі, готелі, пляжі та все інше, що нам демонстрували на фірмах, у 60% випадків виявлялось не тим, що ми побачили насправді». Самі ж туркомпанії оцінюють свою роботу на тверду «четвірку». «В цілому наші клієнти задоволені, – розповів про власну роботу заступник директора туристичної агенції «Світ мандрів». – Це видно з того, що вони звертаються до нас і наступного разу. А незручності найчастіше виникають не з нашої вини, а через халатність сторони, яка приймає наших туристів. Наприклад, бувало і таке, що одні й ті ж номери бронюють двічі, створюючи тим самим неприємності для відпочивальників. Звичайно, скарги є і будуть завжди – важко догодити всім».

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.