Голуби над фосфорною прірвою

Оксана БІДЮК, Наталя НАЗАРКО, "Ратуша"

|

Вояки США застосовували фосфорний напалм у В’єтнамі

Місцевих хвилюють запитання: хто винуватець, чому від 57-вагонного потягу від’єдналися саме цистерни з фосфором, наскільки небезпечна ця сполука і на які саме території поширюється отруйний дим.

16 липня неподалік Ожидова, що у Бузькому районі (за 60 кілометрів від Львова) зійшли з рейок 15 п’ятдесятитонних цистерн, наповнених жовтим фосором. Як повідомили у прес-службі Головного управ­ління МНС у Львівській області, з однієї цистерни стався витік на 300 квадратних метрів. Ще шість цистерн потрапили в розлитий фосфор і загорілися.

У результаті сходження цистерн пошкоджено 50 м залізничного полотна, близько 100 м контактної мережі і 3 опори, повідомляє прес-служба МНС.

Кореспонденти „Ратуші” поїхали шукати відповіді на місці катастрофи.

Коли наближалися до Ожидова, зустрічні люди попереджали нас про небезпеку і радили закривати вікна в машині. За вікном — неприємний запах, а на горизонті — величезна біла хмара. Неподалік працюють комбайни. І от ми стоїмо за 10 метрів (!) від місця катастрофи… Над колією літають голуби. Люди схвильовані, в кожному слові, жесті — тривога. Полум’я не видно, лише високий густий білий дим, який можна було побачити ще за 10 кілометрів. Збоку лежить цілком вигоріла чорна цистерна, інші цистерни зеленого та жовтого ко­льорів. Працюють „еменесники”, ходять міліціонери, юрмляться групи цікавих і журналістів, обговорюючи подробиці. Стирчать триноги телекамер. Неподалік — вертоліт, на ньому прилетів міністр Рудьковський.

У своїх коментарях присутній міністр транспорту України Микола Рудьковський зазначає, що випари жовтого фосфору середньої небезпечності, вона чимось нагадує той фосфор, який розпилювали у В’єтнамі під час війни. Він надзвичайно шкідливий коли потрапляє на шкіру або через дихальні шляхи. За словами міністра, всі зусилля МНС України спрямовані на гасіння пожежі. Можливо, на початках так і було. Але 17 липня ми мали можливість спостерігати дещо іншу картину. Цистерни час від часу спалахували, а гасять рідкий жовтий фосфор, який спалахує, лише два пожежники. Тільки один із них у протигазі. На місці трагедії чергуються пожежні потяги, біля колії — багато пожежних машин, карет швидкої медичної допомоги, але їх персонал, не витримавши спеки, відпочиває в ліску. Міністри спілкувалися за столом у змонтованому лише для них шатрі.

Вдалося поспілкуватися з місцевим населенням. Андрій Ардолан із с.Лисаківка, що неподалік від Ожидова, почув вибух і пішов поглянути, що ж то таке трапилось. До місця аварії його не підпустили, та ще й дали дружню пораду — якомога швидше збирати речі і їхати звідси якнайдалі. Мати Ярослава Гудими, залізничника с. Ожидова, розповідає про те, як близько 17.00 її сина повідомили про аварію і викликали на місце події. Чоловік надихався диму, внаслідок чого отримав опіки легенів і зараз перебуває у важкому стані в реанімації. Загалом відомо, що 69 мешканців прилеглих територій у цей час у лікарні. Але кількість потерпілих постійно зростає. І дорослі, і діти скаржаться на слабкість. Наступного дня у селі оголосили про евакуацію всіх охочих. Хоча селяни й не поспішають покидати домівки, але все ж не їдять городину (ми не втрималися — таки скуштували місцевих яблук), не випасають худобу, дехто носить марлеві пов’язки і майже не виходять на вулицю. В Ожидові ми пробули близько трьох годин. За цей час самопочуття трохи погіршилося. Легке запаморочення, головний біль і різь в очах. Наслідки страшні. Офіцери-хіміки стверджують, що випари піднялись високо в атмосферу і випадуть із найближчим дощем. За їхніми словами, це буде надзвичайно кислотний дощ, навіть крапля якого роз’їдатиме шкіру.

P.S. У Львові провели заміри атмосферного повітря на наявність фосфорного ангідриду. Заміри проводили в двох точках міста: в районі вулиці Б.Хмельницького, поблизу ринку „Галицьке перехрестя” та у м. Винники. Перевищення гранично допустимих концентрацій фосфорного ангідриду не виявили. Про це повідомили у Санітарно-гігієнічній лабораторії Львівської міської санепідемстанції. В атмосферному повітрі над населеними пунктами Янгелівка і Лісове допустимий рівень фосфору в повітрі перевищено у 23 рази. Такі результати моніторингу, який 17 липня провели спеціалісти Державного управління екології та природних ресурсів у Львівській області.

думка свідка

Репортери „Ратуші” поспілкувалися з офіцером міліції, який у середу повернувся з-під Ожидова. На його прохання ім’я і звання співрозмовника не називаємо: „Перше, що впадає в очі — страшенна антисанітарія і бардак. Керівників повно, керівництво — недієве. За добу після аварії прибув хімічний підрозділ із Самбора, але з’ясувалось, що практичної допомоги від них немає. Техніка хімвійськ — допотопна. Стояти в гумовому хімзахисті на 35-градусній спеці неможливо. Як захищатись і які антидоти вживати, медики не знають. Спершу порадили вдягнути всім марлеві пов’язки, згодом наказали їх негайно зняти, бо вони абсорбують в собі фосфор, який людина постійно вдихає. Постійно поливають місце пожежі піною, але фосфор під нею продовжує горіти. Кажуть (сам не бачив), що перші пожежні машини вдарили водою від чого здійнялось страшенне полум’я. У середу основні центри загоряння пригасили піною. Вичерпуються запаси піни, яку постійно підвозять. Як пояснили офіцери-хіміки, вони не мають технології утилізації цього небезпечного хімікату. Хлопців-пожежників усім шкода, але працюють, бо мусять. Хмару понесло на Броди, а де вона осяде, відомо лише Господу! Цілком можливо, що зміниться напрямок вітру. Місцеві селяни не хочуть евакуйовуватися, то їм порадили бодай не випускати на пасовисько худобу. А як ти її не випускатимеш, коли вона кричить, бо хоче їсти?! Приїжджав генерал Цимбалюк, очі червоні, під очима — мішки. Щоправда, був спокійний, не панікував. Разом із ним привезли 200 „сухих пайків”, воду. Про що він говорив із керівниками — не чув, стояли вони далеко. Наших п’ять осіб забрали у ВАЖКОМУ стані до Львова (надихалися випарів). Керівників повно! Чекають спеціалістів із Казахстану: кажуть, у них була схожа НП, і казахи знають, як із цим боротися. Не зрозуміло: як такий небезпечний вантаж пустили вдень, без жодного супроводу, не організувавши його належну охорону і не забезпечивши техніку безпеки перевезень? Якщо простежити шлях, яким рухалися ці спецвагони, то самі можете побачити, що така біда могла статися і під Києвом, і на польському кордоні (ото б зробили сюрприз Євросоюзу?!). Як тепер забиратимуть вагони, що лежать, на разі, неясно. Усі зі страхом чекають понеділка — обіцяють страшну зливу, а як взаємодіє вода з вогнем, я вже вам казав”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.