Не буде школи - не буде села

Надія ШПАК, “Україна і час”

|

Люди стурбовані планами держави ліквідувати початкові школи.

Початкові школи: бути чи не бути? Нині у таких навчальних закладах зазвичай нараховується від 30 до 10, а то й 5 дітей. Звісно, говорити про повноцінний виховний процес у них важко. Свого часу в освітній галузі запровадили програму “Шкільний автобус”, аби довозити дітей з неперспективних навчальних закладів до загальноосвітніх, як тепер говорять, шкіл 1-3 ступеня. У багатьох районах області з`явились “Школярики”. Тема існування початкових шкіл у низці сіл стала як ніколи актуальною.

Без школи — первіснообщинний лад

У Буському районі, де функціонує 16 початкових навчальних закладів, ще не закрили жодного. Однак чутки про таку можливість викликають чималий спротив громад. Запитання кореспондентки “УіЧ” “Чи потрібна початкова школа у селі?” мешканці села Хватова, де у школі навчається п`ятеро дітей, сприйняли навіть дещо агресивно. “Як це школі не бути? Тоді взагалі села позносьте, і будемо жити як за первіснообщинного ладу, — реагували люди. — У клубі молоді не видно, у бібліотеці — також, у нас того культурного осередку й залишилось, що школа і церква.”

“Жителі нашого села, — розповіла Зеновія Боярська, — будували цю школу, як церкву, самотужки. Шістнадцять років у радянські часи вона була закрита. Ми домоглися того, що заклад знову ожив. Тут у мене вчаться внуки, ми задоволені. Вчителька над учнями трясеться, чогось не вивчити вони просто не можуть, постійно на уроках задіяні. Чому такі маленькі діти повинні кудись їздити, а батьки хвилюватися за них, якщо наша школа — через дорогу? Якщо державі заважко платити, то жителі села ще складуться вчителеві на зарплату!”

По знання — в освітній округ

Батькам обирати, де навчатимуться їхні діти. Однак якщо говорити про фінансування саме початкових шкіл, то у розрахунку на одного учня їх навіть більше забезпечують, ніж загальноосвітні. Проблема — у наповненості класів. У селі Йосипівці Буського району, наприклад, навчається шістнадцять учнів. А були часи, коли налічувалося понад тридцять.

“Навчальний заклад потрібен, — переконує учителька Йосипівської початкової школи Ольга Боднар. — Кажу це не лише тому, що працюю учителем, ні. Школа — святиня і надія народу. Коли районна влада порушила на одному зі сходів села питання про її закриття, люди казали: якщо хочете закрити школу, ще заваліть церкву, а село розрівняйте трактором. Можновладці, які на себе грошей не шкодують, а вираховують збиткові школи, нехай би подбали, щоби люди на місцях мали роботу, а не їздили світами. Тоді б у селах залишались молоді сім`ї, народжували дітей і було б кого вчити. Наш заклад не є вже таким витратним для держави. Богу дякувати, маємо мецената з-за кордону Мирона Луцишина, який у всіх питаннях підтримує школу матеріально. У нас також є розумні діти й такі, що не можуть вчитись. Як і скрізь. До речі, проблеми з наповненням класів є і у великих школах. Раніше вони мали по два однакові класи, а тепер заледве набирають по одному”.

У Законі України “Про загальну середню освіту” вказано, що реорганізовувати початкові школи треба за згодою територіальних громад і поданням відділів освіти.

“Питання реорганізації чи закриття початкових шкіл, — каже завідувач відділу освіти Буського району Богдан Глуховецький, — дискусійне. Хоча до цього йде. Наше міністерство розробило нову програму так званих освітніх округів. Якщо її почнуть втілювати у життя, початкові школи аж ніяк не зможуть конкурувати у наданні освітніх послуг з більшими закладами. Бодай тому, що, за нововведенням, основні акценти фінансування робитимуть на школах з потужною матеріальною базою, сильним педагогічним потенціалом. Вважаю, батьки віддаватимуть перевагу тим навчальним закладам, де буде вищий рівень знань.

А утримання початкових шкіл — це не лише проблеми освіти, але й соціальні проблеми населених пунктів. Позаяк у багатьох селах відсутні інші соціальні установи. Там школи — чи не єдині заклади, що ще живуть, які дають стимул функціонування, відчуття підтримки державою. Освіта бере на себе утримання неперспективних шкіл, щоби підтримати соціальну сферу села”.

Коментар

Начальник Головного управління освіти Львівської облдержадміністрації Павло ХОБЗЕЙ:

— Питання закриття початкових шкіл, у принципі, нема. Наша ідеологія проста: у кожному селі мусить бути початкова школа. Щоправда, деякі навчальні заклади довелося закрити тимчасово — у зв`язку з відсутністю там дітей. Нема учнів — і школа не потрібна. Для чого її тримати, для повітря? Взагалі я б хотів зазначити, що ця тема не є масовою. Звісно, є певні випадки. Торік, наприклад, ми закрили лише одну школу у Пустомитівському районі. Скільки закриють цьогоріч, будемо знати ближче до 1 вересня”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *