Тризуб -- самодостатній герб України

Юрій ОЛЕНЕЦЬ, “Україна і час”

|

П`ятнадцять років тому – 19 лютого 1992 року – Верховна Рада затвердила тризуб як Малий герб України.

Загальновідомо, що нинішній державний символ є родовим знаком династії Рюриковичів, зокрема найвидатнішого його представника святого Володимира — хрестителя Русі-України. Проте щодо походження цього знака і його тлумачення немає єдиної думки. Дехто з українських науковців, наприклад, схиляється до версії, що тризуб означає Триєдиність Бога, сокіл Рюриковичів, тюрську тагму, відтворення форм вершка скіпетра візантійських монархів, зображення корони, сплетіння кількох початкових літер у вигляді вензеля… Львівський науковець, кандидат історичних наук Ігор Мицько має свою думку щодо походження цього знака.

Досліджуючи українсько-чеські зв`язки Х-ХІ століть, львів`янин зробив, можна сказати, сенсаційний висновок. На його переконання, родовий знак Володимира — не що інше, як стилізоване зображення якоря, символ Папи Римського Климентія, третього понтифіка після апостола Петра, якого вшановує і Східна, і Західна Церкви. Нині пан Мицько працює над книгою, у якій планує докладно викласти свої погляди щодо походження нашого державного символу.

— На монетах Ярослава Мудрого — сина Володимира Великого, де зображено тризуб, чітко видно під хрестиком так зване вушко для протягування каната, а на печатці добре проглядається типовий якір, — запевняє Ігор Мицько. — Показово, що у ті часи на чеських монетах також карбували якір. Трактуючи тризуб як символ християнства, українські дослідники йшли правильним шляхом. Однак вони, на жаль, не зауважили у ньому символу святого Климентія. І, вочевидь, через те, що не звернули достатньої уваги на обставини загибелі святого та його іконографії.

З історичних джерел відомо, що Папу Римського Климентія імператор Торян вислав на заслання до Херсонесу Таврійського (нині Севастополь). Згодом, за наказом можновладця, святого стратили: прив`язали до якоря та кинули у море. У 988 році князь Володимир захопив Херсонес і перевіз часточки мощей святого до Києва. До речі, їх донині зберігають у Києво-Печерській лаврі. Через деякий час останки святого Климентія потрапляють у Великоморавську державу, а вже звідти у Прагу. Як і в Києві, так і у Празі святий був вельми шанований. Культ Папи Климентія у ті часи був настільки великим, що його разом з Богородицею називали навіть заступником землі руської.

Як стверджує Ігор Мицько, наявність символу святого на державних знаках Києва і Праги є достатнім аргументом, щоби пояснити символіку тризуба. “Знак святого Климентія якір — це, по суті, герб сучасної української держави, — говорить він. — Діяч великої європейської держави Володимир Великий взяв собі символ великого європейського святого. І у його вчинку відчувається послідовність”.

Щоправда, за словами дослідника, у післямонгольський період зовнішній вигляд тризуба зазнав деяких змін. На його думку, насамперед це пов`язано із занепадом культу святого після розділу Церкви на православну та католицьку. Скажімо, після розпаду Київської Русі тризуб почали зображали вже у формі хреста, по боках обрамленого листями. Згодом він трансформувався у хрест з півмісяцем знизу, і цю символіку охоче використовували чи не всі козацькі полки. Словом, Володимирів герб у тій чи іншій формі завжди був присутній на українських землях. Нинішні ж дискусії політиків про затвердження Великого Державного герба (який навряд чи схвалить парламент), а чи й узагалі його скасування, як це планують комуністи, на думку дослідника, не варто брати до уваги. “Тризуб — це самодостатній герб України, — каже Ігор Мицько, — Комуністи і раніше виступали проти цього символу, вважаючи його петлюрівсько-бандерівським. Але наша історія бере початок не з ХХ і навіть не з ХV століття, а з часів Київської Русі, святих Володимира та Ольги. І власне тризуб це яскраво підтверджує”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.