Тарифи знизять?

Андрій ПІДГАЙНИЙ, Наталка КИСІЛЬ, “Україна і час”

|

Прокуратура перевіряє, а Президент вимагає дізнатися, чи не обдурюють українців

В Україні готують революцію, яка може скасувати завищення тарифів на житлово-комунальні послуги. Спочатку, минулого тижня, генеральний прокурор України Олександр Медведько доручив своїм підлеглим в областях перевірити до 10 лютого підстави для підвищення тарифів на комунальні послуги. А у вівторок, 6 лютого, з`явився указ Президента України щодо врегулювання тарифів на житлово-комунальні послуги. Згідно з ним, прем`єр-міністр Віктор Янукович повинен до 15 лютого поінформувати Президента про ситуацію з цінами.

В указі також передбачено, скажемо образно, до кінця березня перетрясти кожну цифру. Себто визначити максимально допустимий рівень рентабельності послуг, закласти допустимі втрати та інше. КРУ (Контрольно-ревізійне управління) до 1 червня повинно перевірити господарську діяльність комунальників і правильність використання бюджетних засобів.

Більше того, за перше півріччя необхідно забезпечити засобами обліку і регулювання комунальних послуг, які дозволять контролювати, що фактично отримали споживачі. Указ також передбачає залучення іноземних коштів на модернізацію житлово-комунальних мереж і подання щоквартальних звітів місцевих адміністрацій у Секретаріат Президента про ситуацію з цінами на комунальні послуги.

Такі пориви центральної влади можна лише вітати. Проте надія на порядок може згаснути через місяць-другий, щойно на місцях ці розпорядження почнуть спускати на гальмах (іншими словами, саботувати), а до Києва полетять звіти з роздутими цифрами про бурхливу діяльність та успіхи.

У навчених гірким досвідом львів`ян оптимізму ще менше. Новий тягар, який ледь не щороку звалюють на плечі українцям місцеві органи влади у вигляді тарифів на комунальні послуги, осточортіли настільки, що дехто вже й не реагує. Тобто не платить. Решта, переважно пенсіонери, бігають по інстанціях і виробляють субсидії, а більшість усе-таки змушені платити. І основне, що ніхто конкретно не може пояснити: за що ми платимо. Ні, зрозуміло, що квартплату прос… проїдають ЖЕКи. Інакше як назвати відсутність ремонту під`їздів, дахів, прибирання територій та решти дрібничок, про які й говорити годі? Водоканали і теплоенерго також думають не стільки про якісне надання послуг, як про повну оплату та компенсації з державних чи міських бюджетів. Таке враження, що вкупі з чиновництвом і міськими депутатами утворилося замкнуте коло, яке годі розірвати. Хоча Львів знав одного Геракла, чи то пак Гордія, який зважився на подвиг. Юрист і депутат Теодор Дяків пройшов усі судові інстанції і таки довів, що куб води у Львові повинен коштувати не 1,84 гривні, а 1,15. І що з того? Про багатомільйонний кредит Світового банку на цілодобове водопостачання, який успішно “реалізували” місцеві Бендери, і згадувати не хочеться. Класика жанру – аж дух перехоплює.

Та найбільше обурює у цій ситуації мовчанка й потурання тих, хто повинен стояти на сторожі Закону і Правди. Міська рада, прокуратура, КРУ, СБУ нагадують клуби за інтересами або окремі королівства за товстими стінами і високими парканами.

До речі

Уже в березні львів`ян можуть втішити новими тарифами на водопостачання і водовідведення. За словами директора міського комунального підприємства “Львівводоканал” Мирослава Заплатинського, процес підвищення тарифів уже запущено. Заплановано збільшити вартість до 2,3 гривні за кубометр (тобто на 46 копійок).

— Цього року така сума буде достатньою, каже пан Заплатинський. — Ми, звичайно, хотіли б затвердити вищу ціну. Однак є свої правила формування тарифу, і ми не можемо закласти туди все, що б хотіли… Уже відбулося кілька засідань спільної робочої групи за участі представників громадських організацій. Переговори важкі, проте ми плануємо, що приблизно у березні новий тариф усе-таки затвердимо.

І що на це скажеш… Фраза “сума буде достатньою, але хотілося б більше” є дуже промовистою. Але ліпше б вам, пане Заплатинський, хотілося зменшити втрати води з дірявих водогонів, які становлять, за різними даними, від 30 до 40 відсотків.

Тарифи — стара пісня про головне, або Чого боїться прокурор?

У Львові законність та економічне обґрунтування підвищення тарифів на комунальні послуги, як і у всій країні, перевіряла прокуратура. Однак, якими виявилися результати ревізії документів комунальних підприємств, нам не захотіли розповісти. Можливо, у цій справі є нюанси, оприлюднення яких “не бажане” для громадськості?

Шкода, але факт залишається фактом — прокурор Львова Андрій Палюх упродовж кількох днів наших спроб отримати відповідь на одне-єдине запитання наче переховувався (і чому б це?), так і не знайшовши у своєму робочому графіку й 10 хвилин для спілкування з пресою. У прес-центрі прокуратури теж нікого застати не вдалося. Керівник цього структурного підрозділу Мар`яна Гайовська (як сказали нам у відділі звернень) зараз у відпустці.

Тому про те, як формують тарифи у Львові, до вашої уваги лише з перших уст тих, хто їх формує. А також пропонуємо думку про ситуацію з тарифами споживачів — мешканців міста.

Марія ЖЕЛІСКО, начальник департаменту житлового господарства й інфраструктури Львівської міської ради: “Враховуватимемо побажання львів`ян”

— Новий тариф на теплову енергію не дуже відрізняється від тарифів в інших областях. Взагалі він є складним, його важко пояснити людям. Ми плануємо провести навчання для керівників ЛКП, щоб вони змогли доступно розтлумачити все мешканцям. Уже готуємо розпорядження про створення комісії, до складу якої ввійдуть депутати, представники обласного управління економіки, Антимонопольного комітету, Інспекції з контролю за цінами тощо. Комісія мала б займатися розробкою усіх тарифів за принципом: відбувається підвищення зарплат, зростають ціни на газ — автоматично змінюються тарифи на комунальні послуги. Так би мало бути. А двоставковий тариф, думаю, протримається до кінця цього опалювального сезону, не довше. Враховуватимемо побажання львів`ян: на двоставковий нині чимало нарікань. Але зазначу: він економічно обґрунтований і не збитковий для підприємства.

Ігор МАРЧАК, директор МКП “Львівтеплоенерго”: “У майбутньому будуть жорсткіші заходи”

— Нові тарифи на теплову енергію сформовані відповідно до Постанови Кабміну. Двоставковий тариф (передбачає абонплату і плату за спожиту енергію згідно з показами лічильника) вигідний як для підприємства-постачальника (“Львівтеплоенерго”), так і для населення. Розумієте, нині на комунальну сферу немає уваги міської влади. А багато об`єктів потребує надання їм належного стану. Без ремонту вони нищаться. Якщо не взятися до цієї справи, то через рік-два матимемо катастрофічну ситуацію. Тому кошти з абонплати плануємо скерувати на технічне обслуговування, утримання-ремонти теплових мереж.

Людям це вигідно тим, що абонплата розписана на цілий рік, а не лише на опалювальний період. Отже, зменшується фінансове навантаження на один період. Досі ці фактори були враховані під час формування тарифів, і люди сплачували кошти за тепло тільки в період від жовтня до березня. Тепер їм має бути легше. Бо такий перерозподіл витрат збільшує готовність споживачів їх сплачувати. Це підтверджується фактом зростання рівня збору платежів. Перед запровадженням двоставкового тарифу цей показник становив 76,2 %, тепер же маємо майже 90 %.

Загалом же законодавча база не сприяє ефективній роботі комунальних служб. Потрібна повна проплата від населення. А зараз маємо борг — 53 млн. грн. У майбутньому до боржників вживатимуть жорсткіших заходів.

Довідка

Тариф на теплову енергію у Львівській області — 181, 5 грн. / Гкал (це 7 місце серед міст України). Найдешевше теплопостачання у Сумах — 162,0 грн / Гкал, найдорожче у Перемишлянах — 264 грн / Гкал.

Що входить до структури витрат ЛМКП “Львівтеплоенерго”, за інформацією підприємства? Газ — 65 %; зарплата — 13 %; амортизація – 6 %; нарахування із заробітної плати – 5 %; витрати на ремонт – 5 %; вода – 1 %; інші витрати – 2 %.

Мирослав ЗАПЛАТИНСЬКИЙ, директор ЛМКП “Львівводоканал”: “Коштів на модернізацію підприємства немає”

— Якщо зростатимуть складові, з яких формується тариф, а водоканал не змінюватиме тарифів, то зазнаємо збитків. Ми постійно провадимо енергоощадну політику (модернізуємо насосні станції, встановлюємо прилади обліку води, замінюємо водопровідні мережі).

Чому зростають тарифи? Левова частка витрат підприємства йде на оплату за енергоносії. Нині “Львівводоканал” є найбільшим споживачем електроенергії у Львівській області і щомісяця повинен сплачувати близько 4 млн. грн. Якщо стовідсотково не погашаємо, нам відключають насосні станції…

Унаслідок тривалої експлуатації значна частина мереж уже замортизована або перебуває у незадовільному стані. Щороку потрібно міняти 50 кілометрів мереж. На жаль, власних коштів на модернізацію підприємства у нас немає. А кошти, які надходять від споживачів, скеровують на оплату електроенергії, податків, зарплати.

Довідка

За інформацією ЛМКП “Львівводоканал”, чинний тариф за воду для населення — 1,84 грн. за кубометр. Тарифи затверджує Львівська міська рада, погоджує Антимонопольний комітет та Інспекція з контролю за цінами. Розмір тарифів залежить від витрат підприємства на надання послуг. Найвагомішими складовими у собівартості послуг є електроенергія (38 %), податки (12 %), заробітна плата (14 %), виробництво, збут, технологічні матеріали (36 %).

Тарифи на послуги водопостачання і водовідведення у містах України коливаються від 1,10 (Чернігів) до 3,52 (Чернівці) грн. за кубометр і залежать від витрат водоканалів на добування, транспортування води та очищення стоків.

Опитування львів`ян

Чому, на вашу думку, зростають тарифи на комунальні послуги?

Петро ЯКИМІВ, пенсіонер:

— У мене вдома жінка займається оплатою комунальних послуг. Але я знаю, що тарифи дуже зросли. Чому так, невідомо. Думаю, що це на нас наживаються різні представники влади. Так завжди було, що простим людям жилося сутужно. От зараз і будинки не дуже опалюють, і тепло на вулиці, а як платили ми багато у зимніші періоди, так і тепер. До того ж чую, що це всюди по Україні так. У Києві, кажуть, ще дорожче, але там зарплати вищі.

Вадим Петрович і Данута Павлівна, пенсіонери:

— Ми вже заплатили за теплопостачання за новими правилами. А це ж тепер і влітку ще доведеться платити! Що вдієш, будемо платити. А вина в цьому, переконані, тільки міської влади. Адже нема такого закону України, в якому би йшлося про те, що за тепло треба платити влітку. І взагалі — що це таке? У різних регіонах установлені різні тарифи. Чиновникам треба на свої потреби ще і ще коштів. Обґрунтування, чому саме така сума, ми не бачимо. Не можна так з людьми.

Микола МАРЦИШИН, пенсіонер:

— Відповідаю за наш будинковий лічильник, сам особисто справно плачу щомісяця за комунальні послуги. А нам тепер додали ще й “абонплату”. Я сказав, щоб люди не платили — будемо гуртом писати скаргу в Антимонопольний комітет. Я порахував, що, згідно з новими розрахунками, мені треба буде платити на рік 439 гривень “абонплати”. У будинкоуправлінні мені написали: “на утримання котельні”. То, пробачте, я ще котельню маю утримувати? Я вже і так збираю по 10 гривень з кожного — щоб лічильник утримувати…

Люба ВИСКІЛЬ, прибиральниця:

— У мене чоловік тим займається. Але мені відомо, що ціни зросли. Хоча незрозуміло, чому. У кожному місті — своя цифра. У Києві, Харкові, Львові — всюди по-різному. Скажу про наше місто: от цього року маємо зиму теплу, тому повинні б платити менше. А виходить більше. Причини — невідомі. Вважаю, що це питання треба порушувати на найвищому рівні, а не лише на місцевому. Ще одне — те, що треба платити цілий рік. На що у теплі місяці будуть йти наші кошти?

Микола ШПАЙХЕР, пенсіонер:

— Тарифи зростають постійно — і нема на то ради. Я чув від прем`єр-міністра Віктора Януковича, що то є не вина уряду, а місцевих рад. Чому підвищують? Бо їм мало. А в “економічно обґрунтовані тарифи”, як ви кажете, я не вірю. Усі цифри взяті наосліп. На мою думку, у документах виходить стільки, скільки владі вдасться “вирвати” у населення. А ще десь у пресі йшлося про одну жіночку-юриста, яка не платить уже шість років за комунальні послуги. Вона приходить, просить обґрунтування, а їй не дають, бо ж… не мають. От вона і не платить.

Люба ХОМИН, прибиральниця:

— Квитанції з новими нарахуваннями уже приходили двічі — у грудні і січні. Звичайно, це не може подобатися, коли там більші суми. Якщо говорити коротко, то все дорого, дуже дорого. Ще й у теплі пори року треба буде сплачувати абонентську плату. Який вихід у ситуації? Держава повинна подбати про населення, і нема чого кивати на міста. Є приказка: “Риба гниє з голови”. Але сподіватимемося, що все буде добре.

P. S. Сьогодні, 8 лютого, біля стін Львівської міської ради громадські організації міста мають намір провести пікет “Ні — двоставковому тарифу”. Метою акції є змусити сесію міськради переглянути тарифи. Якщо ж цього не станеться, то громадські організації подаватимуть позов до суду.

P. P. S. Сьогодні на сесії міськради планують розглянути проект ухвали, яка замінить “двоставковий” тариф на “сезонний”.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *