Павло Барнацький: “Його примушували перераховувати гроші на комерційні структури,будувати особняки, і, звісно, такий свідок живим нікому не потрібний” - „Львівська газета“, 11 січня

|

Продовження інтерв’ю Павла Барнацького, опублікованого в понеділковому числі “Газети”

– Ви маєте версію смерті Кірпи?

– Версію? Я сказав би, що не просто версію, а основну робочу, яка мала б бути для слідчих органів. Те, що там було вбивство, – безсумнівно. Я це знав через півгодини – відразу, як Кірпі “допомогли” піти з життя. Зателефонував Кармазіну, і по приїзді з Одеси він доручив мені докладно вивчити справу, тому що ситуація на залізниці надзвичайно складна та має вирішальне значення для держави. Навіть не так у транспорті, як саме на залізниці – це реальні надходження “живих” грошей. Коли вбили основну фігуру, стояло питання, що могла луснути вся піраміда, побудована на Укрзалізниці.

Щодо телефонної розмови, яку пан Кірпа мав перед смертю, на 90% відомо, що вона була або з Януковичем, або з Медведчуком. Його особняк є буквою “П”. Отут – його кабінет, а тут – передпокій і парна. Щоб зайти, треба було пройти через кабінет. Перед дверима стоять стіл і бамбетлі.

Люди з його найближчого оточення знають, що Кірпа був вольовою людиною. Сам факт, що він, якби захотів накласти на себе руки, сів би за стіл і пустив кулю в лоб. А все, радше, було так: хтось зайшов до нього в кабінет, можливо, він інтуїтивно відчув, що це кілер. Зірвався тікати коридором. Убивця побіг за ним. Він заскочив у парну, очевидно, коли заходив задом, зашпортався і впав. Той, хто за ним біг, убив його в цей момент. Він лежав у такій позі, ніби впав. Потім його ж пістолет приклали до скроні й вистрелили. Коли зайшли люди, перші, хто його побачив, – не правоохоронці, вони бачили два отвори: один на щоці, інший – на скроні. Коли вони були на похороні, сліду на щоці не було, це не складно зробити. Ці люди з усією відповідальністю кажуть, що сталося вбивство. Згодом прийшли правоохоронці, і більше тіла ніхто не бачив. А зараз тим паче не побачать: труп кремували. Нікого із Західної України ніколи не кремували. Навіть не пам’ятаю, щоб кремували таких високих посадовців.

– Чому ж тоді була інформація, що куля пройшла через рот?

– Тепер уже інформацію можна давати, яку завгодно. Цікава подробиця щодо пістолета: його йому подарував начальник УМВС на залізниці Янковський – табельна державна зброя, грубе порушення.

Чому Кірпу могли вбити? На залізниці зникло понад мільярд гривень. Тепер документально виявлять, куди вони ділися. Останні два-три тижні він зрозумів, що не в цій команді. До речі, оточення міністра транспорту було категорично проти підтримки Януковича. Але він ніколи не давав спілкуватися із зовнішнім світом, політичними партіями. Вони знали свою роботу, проте казали Кірпі, що той став не на той бік, що треба підтримувати “Нашу Україну”.

З Кірпою я познайомився, коли прийшов працювати в комітет – у березні 2000 року. Він приїхав у Київ працювати у квітні 2000 року. В серпні Юрій Кармазін викликав мене, дав стос паперів і наказав підготувати звіт: “Ось тут є про злочинну діяльність вашого земляка, керівника залізниці”. Оскільки я у Львові свого часу мав стосунок до справи залізничної поліклініки, ми виступали на боці Кірпи. Гофман хотів відірвати майно на 11 мільйонів гривень, то я більш-менш знав ці львівські матеріали. У них особливих порушень не знайшов. Через три дні з’ясував, що замовлення на Кірпу Кармазіну підсунули від сім’ї Деркачів. Леонід Деркач був тоді головою СБУ, й у них був серйозний бізнес на Київському вокзалі. З приходом Кірпи, який узяв вокзал під свій контроль, Деркачі втратили декілька мільйонів доларів. З їхньої подачі з’явилися ці матеріали. Розрахунок був простим: Комітет ініціює перед президентом, СБУ навздогін доповідає. Кармазін не знав про те, що розігрують. Я Кармазіну сказав, що не робитиму цього з двох причин: по-перше, знаю цю людину, по-друге, в матеріалах аж такого нічого немає, по-третє, це замовлення. Тоді він кинув: при ньому на 20% зменшився обіг вантажів. Але до його приходу був суцільний бартер.

Півтора року я був дуже позитивної думки про Кірпу: почалася відбудова Луганського паровозоремонтного заводу тощо. А далі всі ми знаємо: Жора потрапив у “сім’ю”, став надто наближеним до президента, і тут “Остапа понесло”. Навіть коли прийшов Янукович, він міг собі дозволити не прийти на засідання Кабміну. Вже на той момент його поступово почали прибирати до рук Медведчуки: Жорі почали пророчити посаду президента. Спершу розповідали, що він буде прем’єром, згодом – президентом. Коли вже Януковича зареєстрували кандидатом, Кірпа питався, то коли ж він буде президентом, і йому казали, що все це – фарс, іде обезкровлення опозиції та Януковича, “наступним кандидатом будеш ти”. Його примушували перераховувати гроші на комерційні структури, будувати особняки, і, звісно, такий свідок живим нікому не потрібний.

– Тобто ви вважаєте, що його вбили просто як свідка?

– Абсолютно.

– Чи вам відомо про передачу в оренду більшості напіввагонів двом фірмам – сина Кірпи та Януковича?

– Зараз я вивчаю це питання. Створили фірму за участю Фонду державного майна, Укрзалізниці та ще декількох структур. Напіввагони – це вагони для перевезення “окатишів”, продукції металургії. Їх було близько п’яти тисяч штук. Нині на залізниці не залишилося жодного. 5 тисяч вагонів передали цим фірмам. Саму фірму створено абсолютно законно. Інша річ, яка мета її створення і які збитки терпить держава. Зараз триває експертна оцінка створення цієї фірми, передачі їй майна на суму близько мільярда гривень. Я переконаний, що за пару тижнів я матиму довідку про це. Її контролюють Ахметов і Янукович.

– У ЗМІ була інформація, що це контролює син Кірпи.

– Припускаю, що сина Кірпи підтягнули, щоб переконати батька віддати вагони. Бо спершу він був проти цього оголення залізниці. Більш докладну інформацію матиму за два тижні.

– Але є версія, що метою передачі напіввагонів в оренду є диверсія: вагони переганяють за кордон, у Росію, і в державі починається паливна криза.

– Я з’ясовував. Мені навіть говорили, що в Росію вже вивозять ці вагони. Але процедура там надто складна: коли локомотив перетинає кордон із Росією, інформацію про нього вводять у наш і в російський комп’ютер, незалежно від того, хоче хтось цього чи ні. З цього моменту Росія починає платити. Тому вони намагаються якнайшвидше виштовхнути цей вагон, бо що більше він стоїть, то більша плата. Можуть використовувати ці вагони, оскільки не мають адреси. Але рахунок виставляють. Свого часу Україна використовувала російські вагони, і тоді не встигала відробляти цих грошей. Ставки такі, що невигідно їх тримати в себе, доводиться сплачувати по наростаючій.

– Є байка, що Кірпа зробив кар’єру саме на вагонах, скориставшись хаосом під час розвалу Союзу.

– Коли Кірпа був начальником Львівської залізниці на початку 2000 року, колишній начальник Укрзалізниці розробив концепцію приватизації Укрзалізниці. Кірпа зачинився в кабінеті, тиждень не виходив, провів повний аналіз, яких збитків зазнає держава від приватизації, не знаю через кого, але домігся 20-хвилинної аудієнції в Кучми, проте провів у нього годину. З кабінету він вийшов начальником Укрзалізниці, довівши Кучмі, які прибутки вона може давати. Кірпа зберіг для скарбниці близько 3 мільярдів гривень “живими” грішми.

Усі були переконані, що вибори виграє Янукович. І тоді дірки можна буде прикрити. Але не так сталося, як гадалося. За те, що він підняв залізницю – а якби не він, ще півроку-рік вона б завалилася – йому слід віддати належне. Те, що вони прорахувалися – прорахувалися всі. Ні “Наша Україна”, ні влада не думали, що буде революція.

Розмовляла Оксана Форостина

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.