Численні торгові лотки в центрі явно не вписуються в архітектурний ансамбль міста. Тоді, як одних львів’ян вулична торгівля відверто дратує, інших влаштовує те, що дорогою з роботи додому можна купити найнеобхідніші продукти.
Тим часом міська рада має намір упорядкувати й обмежити таку торгівлю. Відповідну програму нині розробляють у стінах мерії. Про це “Контекст-Медіа” повідомив начальник відділу торгівлі Львівської міської ради Михайло Задорожний. “Вуличну торгівлю потрібно організувати так, щоб на ятках продавали лише морозиво, напої, книжки, а також сезонні овочі та фрукти”, – переконаний М. Задорожний. Усю іншу продукцію, на його думку, мають реалізувати у відповідних місцях, де даватимуть гарантію, що ці товари є якісними і мають відповідні сертифікати, – додав посадовець.
До того ж у мерії сподіваються, що до впорядкування торгівлі на вулиці долучаться також і супермаркети. За словами Михайла Задорожного, супермаркети, які є в кожному районі міста, позитивно діють у напрямку самоліквідації вуличної торгівлі, оскільки пропонують споживачеві різноманітні товари високої якості.
Відзначимо, що найближчим часом прогнозують прихід на ринок двох потужних мереж Billa та Metro. Нині у Львові основними конкурентами є два оператори – “Інтермаркет” (мережі “Інтермаркет”, “Арсен”, “Барвінок”) і “Вам”. Очікують, що на цьому ринку невдовзі почнуть працювати мережі Billa та Metro.
У мерії сподіваються, що збільшення кількості супермаркетів позитивно вплине на стан торгівлі в місті. Крім того, на одному з останніх засідань Львівського міськвиконкому мер Львова Любомир Буняк заявив, що міська влада ініціюватиме будівництво в місті супермаркетів для ліквідації вуличної та яткової торгівлі.
За словами менеджера з реклами супермаркету “Вам” Ганни Пасічник, львів’яни звикають до якісних, свіжих товарів, до комфортабельних умов супермаркетів, до ввічливих і уважних продавців, а також до зручності придбання товарів у одному торговельному підприємстві. А те, що відкриття нових супермаркетів потенційно призведе до загострення конкуренції між суб’єктами ринку роздрібної торгівлі, на її думку, “не тільки не зашкодить, а й принесе свій позитив: покупці зможуть самостійно вибирати той супермаркет, який їм імпонуватиме, виправдовуватиме їхні очікування та задовольнятиме потреби”, – повідомляє “Контекст-Медіа”.
Цю думку поділяють і в Торговій компанії “Інтермаркет”. За словами керівника відділу зв’язків із громадськістю цієї компанії Юрія Булика, “Інтермаркет” уже готується до того, що у Львові з’являться нові потужні корпорації. “Ми не боїмося конкуренції, оскільки вона робить нас сильнішими”, – наголосив він.
Водночас представники міських ринків ідею мерії ліквідувати вуличну торгівлю за рахунок будівництва в місті супермаркетів не надто схвалюють.
Як розповів “Контекст-Медіа” генеральний директор ТОВ “Шувар” Роман Федишин, має бути економічне та соціальне обґрунтування заміни яток на супермаркети: “Потрібно розробити концепцію розвитку торгівлі, яка б комплексно підходила до цієї проблеми, враховуючи інтереси і супермаркетів, і ринків, і малих архітектурних форм, які займаються торгівлею”.
За словами Романа Федишина, бізнесмени середнього класу наповнюють міський бюджет – “у Львові є 600 підприємців малого та середнього бізнесу, які лише за отримання патентів сплачують 180 тис. грн. на рік, а податків – 3 млн. грн., від супермаркетів місто не отримає таких коштів”. Щодо яток у центрі міста, то, на думку Романа Федишина, проблема полягає в тому, що в центральній частині міста є покупці, а бракує ринків. Він переконаний, що просто закрити ятки не можна, їх треба закріпити за якимись ринками, щоб у цій галузі торгівлі навести лад.
Натомість, генеральний директор ринку “Привокзальний” Володимир Костик до ініціативи влади ставиться позитивно. “З вуличною торгівлею треба покінчити, щоб упорядкувати торгівлю загалом. Головне, щоб у мерії вистачило часу довести це до кінця”, – сказав Володимир Костик.
Відкриття нових супермаркетів також схвалює керівництво ринку “Південний”. За словами прес-секретаря Торгово-виробничого комплексу “Південний” Наталки Оленець, такі починання міської ради треба вітати, адже заміна вуличної торгівлі супермаркетами “облагородить місто”. “Наш ринок чи не найперший відмовився від яткового типу торгівлі й перейшов на діяльність маркетового типу, а щодо появи конкуренції – це добре, оскільки стимулює нас думати, як далі працювати”, – сказала прес-секретар.
Зазначимо, що у Львові функціонують 41 ринок, 3000 точок торгівлі.
У той же час, більшість львів’ян вулична торгівля вже “дістала”. “Звісно, заважає. Я живу на Сихові, а там на кожному кроці хтось щось продає. Іноді доводиться десятими дорогами обходити місця найбільшого скупчення “торгашів”. Хто може гарантувати, що продукт, куплений на вулиці, буде якісним? У випадку нещастя продавця навіть не знайдеш. А те, в яких умовах вони продають, взагалі не витримує жодної критики”, – розповів “Газеті” військовослужбовець Богдан Гаврилюк.
Його думку частково підтримує Віра, студента ЛНУ ім. Івана Франка: “Вулична торгівля особисто мені не заважає, але з відомих причин я ніколи не купую продуктів на вулиці. А намір міської ради підтримую”.
У.К.