Юрій КЛЮЧКОВСЬКИЙ: Нам потрібний виборчий кодекс - „Поступ“, 21 липня

|

Чимало експертів вважає, що, незважаючи на те, що в нашій державі відбулося вже кілька парламентських та президентських виборів, виборче українське законодавство далеке від досконалості. Перед самими канікулами народні обранці затвердили в першому читанні законопроект „Про гарантії виборчих прав громадян“, одним із авторів якого був представник „Нашої України“ Юрій Ключковський. Цей законопроект начебто має на меті зробити виборче законодавство більш відповідним до нинішніх реалій. Про особливості законопроекту ми вирішили розпитати в самого пана Юрія.

— Пане Юрію, для чого створювали законопроект „Про гарантії виборчих прав громадян“?

— Основна мета цього закону полягає в тому, щоб забезпечити єдиний підхід до здійснення і захисту виборчих прав громадян, незалежно від типу виборів та референдумів. І в цьому сенсі його розглядають як перший крок до виборчого кодексу. Річ у тім, що реалізація виборчого права та його захист дуже тісно пов`язані з трьома речами. По-перше, з чітким описом обсягу цього права, тобто, у чому саме воно полягає. По-друге, з механізмами реалізації цього права. І по-третє, з механізмами захисту прав, у разі їх порушення. Коли в різних виборчих законах одне і те саме право реалізується і захищається в різний спосіб, це призводить до непорозумінь та помилок у правозастосуванні, як на практиці, виборчими комісіями, так і навіть судами.

— Чи не пов`язане ухвалення цього законопроекту в першому читанні із президентськими виборами?

— Ніяк. Законопроект був внесений на розгляд Верховної Ради ще торік, і те, що його ухвалили лише тепер у першому читанні — тільки випадковість. Цей законопроект потребує великої підготовчої роботи до другого читання. І я гадаю, що його не можна запровадити не лише перед президентськими виборами, а й навіть перед парламентськими 2006 року, оскільки вже існує Закон „Про вибори народних депутатів“, яким повинні керуватись у березні 2006 року. Після 2006 року, коли три роки не буде виборів, буде нагода для того, щоб доопрацьований закон „Про гарантії виборчих прав громадян“ спокійно запровадити в практику. Можливо, до того часу ми вийдемо на більш повний документ — на виборчий кодекс.

— Тобто чекати на впровадження цього законопроекту в дію можна лише після парламентських виборів 2006 року?

— У будь-якому разі, тільки після 2004 року. Чи буде він затверджений до 2006 року? Я у цьому сумніваюся. Однак до президентських виборів він точно не набере чинності.

— Пане Юрію, як співвідносяться між собою другий розділ вашого законопроекту „Державний реєстр виборців“ із проектом закону „Про Державний реєстр фізичних осіб“? Чи не повторюють вони один одного?

— Без сумніву, вони багато у чому повторюються, оскільки законопроект „Про державний реєстр фізичних осіб“ розробляли на підставі другого розділу Закону „Про гарантії виборчих прав громадян“. Однак законопроект „Про державний реєстр“ повинні доопрацювати й ухвалити восени цього року, щоби він набув чинності з 1 січня 2005 року. І цей закон потрібен якнайшвидше, бо ті непорозуміння, які виникають зі списками виборців, зокрема, на недавніх довиборах в Одесі та Полтавській області, викликають сумніви у правдивості та справедливості цих виборів.

Закон „Про державний реєстр“, ймовірно, ухвалять уже восени з тим, щоби він набрав чинності 1 січня 2005 року, оскільки для свого запровадження він теж вимагає значної підготовчої роботи. Це і формування відповідної бази даних, інфраструктури, затвердження підзаконних актів, які визначають його функціонування. Тож, я сподіваюся, що у вересні-жовтні його проголосують, але набере чинності він з 1 січня.

— У Вашому законопроекті пропонується зняти обмеження щодо права особи бути кандидатом на місцевих виборах, пов`язані із його місцем проживання. Що це означає? Чи зможе, наприклад, мешканець Львова, після впровадження цього закону, балотуватися на місцевих виборах, скажімо, у Тернополі?

— Цей законопроект не розширює права. Воно існувало весь час і лише неправильне тлумачення цієї норми під час місцевих виборів 2002 року призвело до значних конфліктів. Конституційний Суд, за поданням Уповноваженого Верховної Ради з прав людини Ніни Карпачової та 40 народних депутатів, розглянув це питання і ухвалив рішення, за яким такі обмеження вважають неконституційними. Так, законопроект лише реалізує ту позицію, яку завжди мали на увазі та яку тепер підтвердив Конституційний Суд. Однак відсутність цього обмеження стосується лише пасивного виборчого права, тобто права бути кандидатом. Голосувати на місцевих виборах кожен громадянин має право лише в тій територіальній громаді, до якої він належить. Утім, громада обирає собі керівника, і ним може стати спеціаліст, який сьогодні не живе в цій громаді, а мешкає у іншому місті. Тобто львів`янин має право бути кандидатом на місцевих виборах у Тернополі.

— А чи можуть виникнути якісь перешкоди на шляху остаточного ухвалення законопроекту?

— Зараз про це важко сказати. Але ще раз хочу наголосити: це не є законопроект, який необхідно ухвалювати вже зараз. Сьогодні діє непоганий Закон „Про вибори Президента України“, а під час парламентських виборів 2006 року діятиме непоганий закон про вибори народних депутатів. Однак проблему єдиного підходу, чи ширше — виборчого кодексу, вже давно обговорюють і вважають, що це необхідно зробити. Тобто не розкидати ці норми по кількох законодавчих актах, а зібрати в одному. Власне, на це законопроект і спрямований.

Розмовляв Геннадій ШИПУНОВ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *