Головний захист таксиста - „монтировка“ під сидінням - „Високий замок“, 10 червня

|

Убивство 19-річного львівського таксиста Ростислава Олексіва, яке вчинили двоє злочинців 29 травня, обговорювали всі колеги Ростислава. Автор цих рядків спілкувався з багатьма таксистами, і всі вони визнавали свою беззахисність перед злочинцями.

За „бугром“

Професія таксиста вважається ризикованою не лише в Україні. В усьому світі саме таксисти входять у десятку професій, які визнано найнебезпечнішими. Адже таксисти володіють певною сумою готівки, та й їхні автомобілі є об’єктами потенційного нападу. Тож слід взяти на озброєння досвід Заходу, де дуже серйозно ставляться до питань безпеки водіїв. У Сполучених Штатах Америки та багатьох інших країнах більшість муніципальних таксі обладнано спеціальними перегородками, які відгороджують водіїв від пасажирів. 1 червня 2002 року у канадському місті Торонто 223 таксі обладнали цифровими відеокамерами: їх розмістили біля дзеркал заднього виду. Ці апарати автоматично здійснюють серію знімків під час поїздки, які передаються на централізований пункт спостереження поліції. Водії зазначили, що після введення цих відеокамер кількість розбійних нападів значно зменшилася. Та одна така відеокамера коштує близько 1 тисячі доларів. Чималі кошти потрібні для створення централізованого пункту спостереження. Це, до слова, завадило масово запровадити такі ж відеокамери у Нідерландах. Там “електронними очима” обладнано лише кілька десятків таксі.

Всі канадські таксі мають жовті лампочки, які зафіксовані спереду та ззаду машини. Коли таксист натискає на потаємну кнопку, ці лампочки активізуються, і починає миготіти напис, яким перехожих закликають зв’язатися з поліцією і повідомити про небезпеку, що загрожує водієві машини. Звичайно, нападник, який сидить у салоні машини, дії цих лампочок не бачить.

У наших реаліях

Більшість цих заходів безпеки українські таксисти застосувати не в змозі через їх дорожнечу. Проте і в умовах нашої країни цілком можливо запровадити певні заходи. Обговорюючи проблему безпеки таксистів, начальник відділку управління ДАІ у Львівській області майор Василь Луцевич нагадав, що у радянські часи кожен трамвай і тролейбус був обладнаний кнопками виклику міліції. Обладнати такою сигналізацією автомобілі міліція пропонувала керівникам львівських таксофірм. Та ті від цього відмовилися знову ж з фінансових мотивів.

Українській міліції варто перейняти досвід своїх колег з Москви. Після серії нападів на столичних таксистів московська міліція випускає на траси так звані таксі-пастки. У машини з шашками на бортах сідають переодягнуті працівники карного розшуку, і коли грабіжник витягає ніж чи іншу зброю, йому в обличчя впирається ствол табельного пістолета, а згодом на руках клацають наручники. У великих російських містах диспетчерські служби багатьох таксофірм обмінюються фотороботами злочинців, яких розшукує або вважає потенційно небезпечними міліція. В Іркутську директор однієї з найбільших приватних таксофірм навіть створив власну мобільну групу швидкого реагування. Якщо якийсь таксист проголошує у рацію закодований сигнал тривоги, йому на допомогу вирушають таксисти, що входять у цю групу. У цій же фірмі ввели серйозні штрафи за невихід таксиста на обов’язковий зв’язок із диспетчером у певний проміжок часу. Диспетчери, у свою чергу, зобов’язані час від часу зв’язуватися з кожним водієм, що перебуває на маршруті.

Такі заходи безпеки, що не вимагають значних фінансових витрат, варто застосувати і в українських містах.

Нагадаємо, Ростислава Олексіва вбили двоє покидьків, які були добряче напідпитку. Досвідчені таксисти є психологами, які ніколи не зупиняться перед сумнівними громадянами, що голосують на дорозі. Але, усе ж, можна помилитися. Чимало моїх співрозмовників зазначали, що пасажир напідпитку може завдати чимало клопотів, та може й щедро розплатитися, аби без проблем потрапити додому. І втрачати такого клієнта невигідно.

У гонитві за заробітком не варто забувати, що людське життя безцінне. Отримуючи чергове замовлення, диспетчер радіотаксі за голосом клієнта зрозуміє, що має справу з нетверезою людиною чи просто хамом. Якщо клієнт починає “качати права” ще при виклику таксі, слід прогнозувати, що він піде на насилля, перебуваючи у таксі під час розрахунку з водієм. Такі замовлення краще одразу відкидати, навіть не повідомляючи про них водіям.

“Я сподіваюся лише на “монтировку” під сидінням та газовий балончик у “бардачку”, – зізнався один з водіїв таксі. “Монтировку” ще слід встигнути вихопити, а газові балончики обізнані люди взагалі не рекомендують використовувати в обмеженому просторі, зокрема у салоні автомобіля. Адже постраждати може не нападник, а той, хто захищається. Багатьох таксистів під час нападу душили ременями безпеки їхніх автомобілів. Отож даішникам і таксистам варто домовитися про відмову від цього сумнівного заходу безпеки в автомобілях-таксі.

Омар УЗАРАШВІЛІ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *