Йоланта Кваснєвська: „Дуже радію, що у Львові зацікавилися „Присягами Яна Казимира...“ - „Високий замок“, 1 червня

|

Листа від Йоланти Кваснєвської – дружини президента Польщі – було оприлюднено в неділю, 30 травня, перед початком кульмінаційної імпрези ХХІІІ міжнародного фестивалю музичного мистецтва “Віртуози” – виконання ораторії Мечислава Солтиса “Присяги Яна Казимира” у Львівській римо-католицькій катедрі.

“Дуже дякую за пропозицію взяти на себе патронат над урочистістю виконання ораторії, – йдеться далі в листі, адресованому художньому керівникові Львівської філармонії Сергієві Бурку та диригенту Юрію Луціву. – Хотіла б поінформувати, що з приємністю патронуватиму цій культурній події”.

Висловивши радість з того, що у Львові зацікавилися монументальним твором Мечислава Солтиса і прагнуть наблизити цю мало знану ораторію до широкої аудиторії, пані Йоланта висловлює надію, що її виконання музикантами Польщі та України не лише принесе велику насолоду польським та українським меломанам, а й чудово впишеться в перебіг Року Польщі в Україні.

…Львівська катедра, прибрана зеленими деревцями до Святої Трійці, вщерть переповнена – задовго до початку імпрези. Ця подія воістину унікальна: адже саме тут, у цьому соборі, польський король Ян Казимир після чудодійного захисту Ченстохови від шведської навали (коли в небі з’явилася постать Божої Матері) виголосив присяги, якими віддав свій народ під опіку Богоматері і поклявся бути добрим до своїх підданих. І ось під склепінням катедри ніби оживають голоси, які лунали тут майже три з половиною століття тому: ораторію побудовано на історичних фактах, і їх відтворено у музиці, в хорах, у декламації.

Сповнена високої героїки, ораторія ще й напрочуд лірична. Два величезні томи її партитури дають широкий простір для вияву багатьох граней майстерності солістів, хору, оркестру. Недаремно, мабуть, у листі Йоланти Кваснєвської були висловлені побажання плідних приготувань до її виконання: це ж справді титанічна праця – поєднати зусилля двох капел – львівської “Трембіти” та польської “Краков’єнсіс”, двох оркестрів – “Віртуози Львова” та штабу Західного оперативного командування, п’яти солістів (львів’ян Маріанни Лаби, Світлани Мамчур, Корнелія Святецького та басів з Польщі Марціна Воляка та Яцека Озімковського) і домогтися вивіреного в найтонших нюансах виконання суперскладного твору, ось уже десятки років не виконуваного повністю. Диригентові Юрію Луціву підкорилася і ця музична вершина.

…Мечислав Солтис на зламі ХІХ та ХХ сторіч був головною постаттю музичного життя Львова: диригував оркестром і хорами, був постановником багатьох прем’єрних виконань творів світової музики (“Присяги Яна Казимира” уперше прозвучали у Львові у 1895 році). А син його Адам Солтис був професором Львівської консерваторії, і серед його учнів – наш сучасник Мирослав Скорик.

Григорій ХРАМОВ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *