Ланцюгова реакція - „Львівська газета“, 27 травня

|

Різке подорожчання бензину може боляче вдарити по українській економіці, а насамперед – по споживачах, звичайних громадянах, яким доведеться зі своєї кишені покривати промахи економічної політики уряду та місцевої влади. Зокрема, автоперевізники планують із наступного тижня підняти ціни на проїзд у міських “маршрутках”. Перевізники стверджують: якщо влада не дасть згоди на підвищення ціни на проїзд, то водії навіть страйкувати не будуть – просто не вийдуть на роботу.

“Якщо не підняти ціни, наші підприємства просто не зможуть працювати, – розповів “Газеті” представник автоперевізників, який побажав лишитися не названим. – До подорожчання 50-60 копійок із вартості квитка – це витрати на пальне, натомість після подорожчання водії працюють просто собі у збиток”. За його словами, в середньому на одну “маршрутку” витрати на бензин становлять 150 грн., натомість у день виручка становить тільки на 10-15 гривень більше. “Навіть немає що в касу здати”, – додав автоперевізник.

Окрім того, співрозмовник “Газети” зазначив, що впродовж п’яти років проїзд у “маршрутках” не дорожчав, натомість ціна на інші товари постійно зростала. “Нині ми не можемо навіть купити новий автомобіль, у підприємства немає на це грошей”, – сказав він. Окрім того, з такими прибутками водії просто не спроможні відшкодувати вартість автомобіля. “Згідно з нормами, маршрутка “Дельфін” має окупити себе за 5 років, із такими тарифами зробити це неможливо”, – пояснив автоперевізник.

Отже, з наступного тижня перевізники планують підняти ціни на проїзд до гривні. Відповідні документи вже скерували для розгляду в міську раду. “З огляду на те, що зростання цін на нафтопродукти ніхто не може зупинити й за прогнозами воно триватиме до кінця літа, таке подорожчання є мінімальним”, – розповів автоперевізник. До речі, таксисти вже підняли ціни. Цього тижня проїзд у таксі подорожчав у середньому на 25%.

Натомість чиновники заявляють, що стримуватимуть ціни на проїзд у міському транспорті. “Уряд прийматиме адекватні кроки, а також влада на місцях гамуватиме надмірний ріст цін на проїзд у міському та міжміському транспорті”, – повідомив журналістів голова Львівської облдержадміністрації Олександр Сендега.

Варто очікувати, що подорожчають і основні продукти харчування. Адже ціна товару напряму залежить від транспортних витрат. Це підтвердив “Газеті” начальник відділу торгівлі та послуг Львівської мерії Михайло Задорожний: “Поки що ціни є стабільними, але думаю, що так триватиме недовго, – переконаний він. – Наразі тяжко сказати, на скільки подорожчають основні продукти харчування, але те, що їхня вартість зросте, можна стверджувати однозначно”. При цьому пан Задорожний зазначив, що подорожчати можуть не тільки продукти, а й інші споживчі товари. За його словами, якщо ціни не знизять, то влітку ситуація ускладниться ще більше. “Розпочалися сільськогосподарські роботи, а зростання цін боляче вдарить по сільському господарству”, – додав він.

Власне, транспортування вже подорожчало. “Ми підняли ціни на послуги на 20%, – розповів “Газеті” Віктор Заболотовський, генеральний директор “Агротранссервісу”, який займається вантажними перевезеннями. – Це єдиний вихід із ситуації, адже, крім бензину, подорожчали ще автозапчастини”. За його словами, клієнти ставляться до цього з розумінням, адже на такий крок пішли й інші перевізники.

При цьому перевізники зауважують “нездорові” тенденції з ціноутворенням. З огляду на низку причин, таких, як зупинка двох найпотужніших українських НПЗ, підняття Росією експортного мита на нафту, а також надзвичайно високих світових цін, всі очікували подорожчання. “Але зрозуміло було б, як би ціни піднялися на 5-10 копійок. Але коли тільки за ніч ціни підстрибнули на 40-60 копійок, це вже наштовхує на роздуми”, – зазначив пан Заболотовський. Про спекуляцію на ринку нафтопродуктів говорять і інші експерти, а також низка народних депутатів. “Ця ситуація, можливо, створена штучно. Адже в нафтотрейдерів були якісь запаси, натомість як тільки вони вичерпалися, ціни різко зросли. Відповідно, навряд чи вдасться створити нові запаси “, – розповів В. Заболотовський. Цю думку підтримують і в мерії. “Ситуація створена штучно”, – заявив М. Задорожний.

Дещо краща ситуація в компаніях які займаються пасажирськими перевезеннями. “Поки що вартість наших послуг не змінилася, але найближчим часом ми також піднімемо ціни”, – сказав “Газеті” директор СП “Галичина тур” Сергій Колесніков. За його підрахунками, послуги цього підприємства подорожчають на стільки, на скільки зросла вартість пального, тобто приблизно на 22%. При цьому інший перевізник – ТзОВ “Актон Холідейз енд Травел”, який займається пасажирськими перевезеннями в Європу, не планує піднімати цін.

Тим часом ситуація на ринку нафтопродуктів надалі ускладнюється. А дії українського уряду нагадують прислів’я: “Доки грім не гряне, мужик не перехреститься”. Стабільне зростання цін на нафту спостерігають ще з квітня. Причому ще тоді нафтотрейдери одноголосно заявляли, що на початку літа подорожчання може набути обрисів катастрофічного. Адже цьогоріч до сезонного збільшення попиту додався цілий “букет” “сприятливих” факторів: рекордно високі світові ціни на нафту (минулого тижня ціни перевищили рекордні ставки періоду операції “Буря в пустелі” в Перській затоці), крім того, зупинилися на ремонт два найпотужніші нафтопереробні заводи України, які забезпечують 50% загальноукраїнського виробництва нафтопродуктів, – Лисичанський і Херсонський. Ще більше ускладнило ситуацію підняття Росією експортного мита на нафту.

Відповідно, тільки тепер керівництво держави стихійно починає ухвалювати рішення, щоб змінити ситуацію на краще. Так, Кабмін прийняв ухвалу, в якій зазначено, що відтепер представники нафтопереробних заводів, які працюють в Україні, узгоджуватимуть проведення планових ремонтів на підприємствах з урядом. Як повідомив віце-прем’єр-міністр Андрій Клюєв, саме до такого рішення прийшли під час урядової наради з представниками НПЗ. Зазначимо, що, згідно з даними операторів ринку, в результаті зупинки цих двох заводів в країні утворився дефіцит нафтопродуктів в обсязі 300 тис. тонн, при цьому ємність ринку становить близько 1 млн. тонн. Крім того, тимчасово уряд призупинив експорт з України світлих нафтопродуктів.

Відзначимо, що така ситуація виникла у Сполучених Штатах Америки, та й загалом світовий ринок нафти “лихоманить” не менше. Представники країн-експортерів нафти обговорили перспективу збільшення видобутку цього продукту. Щоправда, експерти заявляють, що збільшення обсягів видобутку ситуацію не врятує. “Ніякого заспокоєння не очікуйте, – обіцяє Аксель Буш, аналітик лондонського Energy Intelligence Unit, – оскільки показники видобутку нафти не надто впливають на ціни, адже на ринку нині немає дефіциту сирої нафти, а, навпаки, є її надлишок”. На думку пана Буша, цінами на нафту нині керують роздрібні продажі в США. Відповідно, високі ціни на американських бензозаправках “штовхають” угору й вартість майбутніх поставок сирої нафти.

Проте є й інший бік медалі. Рано чи пізно нафтопродукти подешевшають. Але чи стримають до цього часу ціни – невідомо. Швидше за все, основні продукти та товари вкотре подорожчають, а після завершення “нафтової лихоманки” навряд чи подешевшають.

Уляна Куйдич

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *