Краще гривня у жмені, ніж горобець у небі - „Молода Галичина“, 2 березня

|

Торішнього листопада „Молода Галичина“ надрукувала статтю „Кишкові хвороби замовляли?“ про антисанітарні умови на львівській гуртівні „Інтермаркет“, у продуктовому приміщенні якої „постійно живуть і харчуються зграйки горобців“ („МГ“, № 133 за 25.11.2003 р.). Матеріал викликав чималий резонанс, до редакції телефонували обурені читачі з традиційним запитанням – „куди дивиться влада?“. Слово „влада“ іноді заміняли на – дирекція, керівництво, санепідемстанція, але суть запитання від того не змінювалась.

Ми, надрукувавши матеріал у газеті, наївно вважали, що керівництво ТзОВ ТК „Інтермаркет“ одразу серйозно візьметься за вирішення очевидної проблеми. Та цього не сталося. Ні через тиждень, ні через місяць після виходу згаданої статті ми, наші читачі (клієнти гуртівні) не помітили жодної реакції та бажання виправити ситуацію. Тому в січні „МГ“ відправила офіційний запит до обласної та міської санстанцій, зміст якого зводився до банального – „куди дивиться санстанція?“.

Глисти на брудних лапках

Першою надійшла відповідь від головного санітарного лікаря міста Львова Раїси Потицької: „За матеріалами Вашої статті було проведено перевірку магазину складу № 3 (гуртова торгівля продовольчими та непродовольчими товарами) на вул. Зеленій, 147, ТзОВ ТК „Інтермаркет“. Факти заселеності горобцями торгових приміщень гуртівні мають місце. За результатами перевірки керівника магазину-складу притягнуто до адміністративної відповідальності (оштрафовано). Крім того, керівнику направлено припис про необхідність вжиття заходів щодо очищення приміщень від птахів, влаштування тамбурів на входах у приміщення та засітчення вентиляційних коробів. Припис залишається на контролі за Сихівською районною СЕС“.

Принагідно Раїса Потицька вказала на недостовірність нашого медичного джерела, яке подає, що горобці можуть переносити таке захворювання, як бруцельоз. Але, попри все, залишається небезпека кишкових хвороб, і, крім того, як повідомив начальник ветеринарного відділу міського управління житлово-комунального господарства Ігор Угрин, горобці можуть брудними лапками спричинити захворювання на глисти.

Лист-відповідь від головного державного санітарного лікаря Львівської області Романа Павліва редакція отримала 4 лютого. У ньому йдеться, що за матеріалами статті проведено перевірку, директор гуртівні притягнутий до адміністративної відповідальності, а також йому скерований припис „у термін до 26.01.04 р. вивільнити торговий зал гуртівні від горобців, засклити розбиті шибки вікон у приміщеннях, встановити сітки на вентиляційних каналах у торговому залі“. А наприкінці листа зазначено, що „при повторній перевірці гуртівні 28.01.04 р. фахівцями СЕС Сихівського району м. Львова встановлено, що адміністрацією гуртівні вжиті відповідні заходи по виконанню припису“.

Отож, маємо підтвердження, що адміністрація гуртівні почала вживати заходи лише після ініційованої газетою перевірки санстанції, а до того щонайменше два місяці – від 25 листопада до 26 січня – не вважало за потрібне боротися з крилатим десантом. Також ми довідались, попри запевнення, що „адміністрацією гуртівні вжиті відповідні заходи по виконанню припису“, хоч ситуація частково й поліпшилась, але „горобцева“ проблема остаточно не вирішена.

Без „китайського синдрому“!

„МГ“ також хотіла оприлюднити точку зору керівництва торговельної компанії на цю проблему. Ми звернулись до керівника служби зв’язків із громадськістю „Інтермаркету“ Віктора Макарчука з проханням організувати коментар керівництва компанії. Та пан Макарчук вирішив відповісти на запитання журналіста особисто. Зберігаємо його стиль, виправивши деякі орфографічні помилки.

– Чому все-таки не було жодної дієвої реакції для „вивільнення торгового залу від горобців“ після публічного відгуку в газеті? Як щодо поваги до клієнтів?

– Дозволю собі не погодитись з вашим твердженням. Річ у тому, що (цитую „МГ“ за 25.11.2003: „Бо проблема очевидна, і, як відомо, вона виникла не сьогодні і не тільки на гуртівні „Інтермаркету“. З птахами намагаються боротися давно і на підприємствах харчової промисловості, і на складах“.) з пернатими дійсно постійно і давно борються. І дійсно це проблема багатьох. Але ви чомусь всю увагу сконцентрували лише на нас. Це, м’яко кажучи, нагадує деяку упередженість. Звичайно, боротьби цієї всім не видно. Адже не будемо ми в білий день, на очах у відвідувачів робити відстріл горобців. Люди ж прийшли на гуртівню, а не на сафарі. Більш гуманні методи, як-то – ультразвукові установки чи лазерні „страшилки“, на жаль, не діють. Видно все-таки рівень їх „інтелекту“ такий (цитата з „МГ“: „Можливо, керівництво гуртівні має неправильні дані про рівень „інтелекту“ горобця і думає, що вони у своїх фізіологічних справах летять на вулицю, а, повертаючись, перед вечерею миють ноги й взувають тапочки“.), що вони все ж навчились – на ніч, коли вмикають установку, тікати назовні. Тому що вдень ультразвукові установки в присутності людей включати заборонено. А зранку вони прямо над головами відвідувачів влітають в зал. Тож думаю, що навіть просто по-людськи, Ви поступили не зовсім коректно, так відзиваючись про керівництво гуртівні.

Важко показати дієву реакцію, не акцентуючи на факті. Боротьба з пернатими велась, ведеться і буде вестись постійно. Так, ми це вважаємо за проблему. Проте не настільки, щоби кричати про неї всьому світу і подавати прес-релізи в пресу зі звітами про кількість знищених горобців. Давайте не будемо створювати „китайський синдром“! Якраз через повагу до клієнтів ми не займаємось знищенням пернатих на їх очах.

– Невже керівництво дізналось про проблему лише через два місяці з дня публікації, після відвідин санепідемстанції?

– Я вже зауважив, що боротьба з пернатими велась, ведеться і буде вестись постійно. Цитую з першої статті „МГ“: „У відділенні гігієни харчування Львівської обласної санітарно-епідеміологічної станції нам розповіли, що своїми лапками, екскрементами горобці можуть забруднювати харчові продукти мікробами, у тому числі патогенними, якщо негерметична упаковка, а потім у людей можуть виникати розлади шлунка й інші кишкові захворювання“. Саме так, можуть! Що абсолютно не означає, що це так. Я вважаю, що у продавця, в якої Ви щодня купуєте хліб, на долонях набагато більше всілякої „живності“, зібраної з грошей. І добре, якщо вона Вам подасть його хоча б у поліетиленовому пакеті.

Далі ви пишете: „За словами лікаря Оксани Кудли, якщо контролери при обстеженні побачать птахів, то готується припис, щоб були зачинені вікна, а з горобцями всіляко боролися. І – все?“. Так, бо що можна ще зробити з чимось, що не підпадає під якесь правопорушення. Дійсно, ми отримали припис боротись з горобцями, згідно з вимогами СП № 5781-91 ч.13 – де ні одного слова нема про боротьбу з горобцями. Таким чином, Ви навіть санстанцію ставите у незручне становище. Боротись з чимось, що не є шкідником або паразитом? Тим паче, що згідно з СП № 5781-91 ч.13: пункт 206 „для проведения дезинсекции и дератизации администрация предприятия должна заключать договор с гордезстанцией или отделом профилактической дезинфекции территориальной санэпидстанции“. (Тут пана Макарчука на крилах його дивної логіки несподівано занесло в російську мову. Ніби від цього зникає потреба „Інтермаркету“ укладати необхідні договори. – Авт.). Та санстанція, на жаль, не має засобів для знищення горобців. А ми постійно розшукуємо підрядника до виконання цієї, як на мій погляд, нелегкої роботи. На даний момент ми розпочинаємо співпрацю з фірмою „Крес“, яка професійно займається таким бізнесом та гарантує нам 100% ефективність. Тож надіємось, що ми все ж закриємо цю тему назавжди, і ви перестанете хвилюватись про те, що на купленій вами упаковці якогось продукту, можливо, сидів горобець!

– Які конкретно заходи вжито для виконання припису санепідемстанції?

– Тепер ліквідовуємо горобців не лише на території торгового залу, а й на прилеглій до будівлі території. Змінили решітки (на дрібніші) на вентиляційних отворах та каналах в будівлі. Замінили пошкоджені шибки в вікнах. Виділено кошти на придбання поліетиленових стрічок-куртин на вхідних та вихідних дверях торгового залу та складу. До речі, клієнти цим незадоволені, бо буде заважати.

– Як керівництво планує надалі підтримувати порядок?

– В процесі підписання угоди з фірмою „Крес“ – найбільшим професіоналом в такого роду бізнесі. Гарантують 100% ефективність. Понад те, розглядаємо можливість щодо влаштування тамбура на вході в торговий зал.

Риторичний епілог

Спеціалісти, з якими ми консультувались про варіанти вирішення проблеми „квартирування горобців“, розповіли, що зазвичай найважча робота – вигнати птахів, які вже перебувають у приміщенні. Для цього як мінімум треба на якийсь час, інколи надовго, призупинити роботу гуртівні, а такий варіант, вочевидь, ніяк не входить у плани керівництва торговельної компанії. Бо йому краще гривня у жмені, ніж горобець у небі.

Тетяна МЕШКО

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *