ОСТАННІ НОВИНИ

Сильні регіони – сильна держава

Марія САВЧЕНКО

|

5 років децентралізації зробили її чи не найуспішнішою реформою Уряду Гройсмана

Нещодавно Верховна Рада ухвалила історичне рішення – курс на інтеграцію з Європейським Союзом і військово-політичним блоком НАТО закріпили в Конституції України. Аналогічний крок можуть здійснити і щодо однієї з наймасштабніших і найглибинніших реформ останніх років – децентралізації. Принаймні на цьому наполягає її творець та ініціатор Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман:

«Треба захищати реформу. Конституція дає такий захист, дає поштовх створення можливостей розвитку кожної громади. Ми пройшли 5 років реформи успішно, і наступні роки мають стати ривком розвитку регіональної економіки і покращення життя людей».

Що таке децентралізація і як вона розпочиналася

У 2014-му році Росія та її рупори в Україні активно пропагували ідею федералізації, яка була покликана розірвати нашу державу на дрібні шматки. Запропонувати регіонам потужну альтернативу і водночас зберегти територіальну цілісність – таким було завданням для української влади, пригадує голова Верховної Ради України Андрій Парубій:

«Ми тоді усвідомлювали, як усвідомлюємо і сьогодні, що неможливо зробити сильною і успішною Україну, якщо не захищаючи одночасно кордони, ми не будемо проводити дуже глибокі внутрішні реформи. І тоді, усією командою, але я відзначу Володимира Гройсмана, який став мотором цього процесу -розпочали реформу децентралізації».

Основною метою приходу в центральну владу Володимир Гройсман називає бажання донести суспільству, що кожному мешканцю села чи міста потрібно гарантувати право на сучасну медицину й освіту, доступні та якісні адміністративні, комунальні, соціальні послуги, гарні дороги, чисті й освітлені вулиці. А якщо фінансування всіх цих пунктів іде через виділення коштів Києвом, то люди фактично не можуть впливати на якість цих послуг. Інша справа, якщо відповідальність належить місцевій владі. Саме тому і розпочався процес передачі як повноважень, так і фінансів від державної влади – до органів місцевого самоврядування.

Звідки місцева влада братиме гроші?

Першим кроком децентралізації стала адміністративна реформа. Села, селища та міста почали зливатися в територіальні громади, що дозволило об’єднати крихітні бюджети населених пунктів і спільно замахнутися на більш серйозні проекти. Крім того новостворені ОТГ отримали широку фінансову та управлінську автономію. В розпорядження громад надали землю поза межами населених пунктів (усього 646 ОТГ отримали у власність 1,5 млн гектарів).

Крім того доступнішими стали адміністративні послуги. Система, коли за будь-яким документом чи довідкою потрібно було їхати до райцентру, безжально ламається. По всій Україні було створено 775 Центрів надання адміністративних послуг, де будь-хто може отримати паспорти, права чи інші документи поруч із місцем проживання. А головне – всі платежі за надання адмінпослуг відтепер залишаються в місцевому бюджеті.

Дохід від ЦНАПів – то лише один пункт у довгому переліку джерел доходів ОТГ. Також на місцях залишається єдиний податок, податок на майно, податок на прибуток установ комунальної власності, земельний податок на лісові землі, більше половини податку на доходи фізичних осіб (60%), частина екологічного податку, ренти за видобуток вуглеводнів, акцизів на продаж алкоголю, тютюну та палива і багато-багато інших податків і зборів.

Якщо в 2014 році доходи місцевих бюджетів складали 68,6 млрд грн, то, після передачі названих вище джерел у руки органів самоврядування, у 2018-му вони сягнули позначки в 234 млрд. А якщо грошей стало більше в 3,5 рази, то відповідно зросли і витрати на місцеві лікарні, школи, садочки, дороги, котельні та інші об’єкти, які місцева влада вважає пріоритетними.

Чи працює децентралізація на Львівщині?

6-тисячне містечко Великі Мости на Сокальщині і 11 навколишніх сіл розпочали роботу в статусі ОТГ 1 січня 2018 року. І за фактично рік бюджет громади зріс у п’ять разів, сягнувши 100 млн грн – суми про яку ще недавно тут і не мріяли, розповідає голова ОТГ Ярослав Ройко:

«Реформа децентралізації надала нам багато повноважень на місцях – управління земельними ресурсами, регулювання податків. Ми нарешті отримали кошти, а з ними й можливість забезпечити найважливіші галузі – медицину та освіту. В двох селах розпочався капітальний ремонт шкіл. В трьох селах відремонтували дороги. А також вуличне освітлення провели. Фінансуємо школу мистецтв».

Ще один позитив голова вбачає в праві розпоряджатися земельними ресурсами. Каже, колись ділянки роздавали незнайомим людям навіть без згоди селищної ради. Зараз – кожен ар під контролем.

Значну увагу у Великомостівські ОТГ приділяють боротьбі за енергоощадність. Реконструюють котельні, щоби обмежити споживання дорогого газу. Адже саме на території громади 200 гектарів землі пайовиків орендувала фірма, яка вирощує спеціальну енергетичну лозу. З неї виготовляють спеціальні паливні брикети, які використовують в опаленні. Екологічно чистий метод, який широко застосовують у США та країнах Скандинавії.

«Цього року Уряд нам виділив інфраструктурну субвенцію 3,1 млн грн», – розповідає Ярослав Григорович, – «Також ми подали документи на Фонд державного розвитку. Якщо вдасться виграти – завершимо розпочаті проекти. Планів багато, а найбільше хочеться відремонтувати дороги».

Перспективи децентралізації

До 2020 року процес створення ОТГ повинен завершитися. Далі в планах – запровадження інституту префектів, новий територіальний поділ з укрупненням районів і подальший розвиток форм прямого народовладдя. Якщо, звісно, незворотність чи не найуспішнішої української реформи вдасться закріпити в законодавстві.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *