Станом на 2016 рік, понад 90% українських шляхів були визнані такими, що не відповідають нормам. Уряд Гройсмана будівництво доріг заніс до своїх першочергових завдань, а роботу в цьому напрямку розпочав із нових вимог до підрядників. Свого часу інспекція шляхів так вразила прем’єр-міністра, що він вдався до яскравих епітетів. «З такими рок-н-рольниками ми доріг не відремонтуємо, – сказав Володимир Гройсман, – Вони зараз імпровізують – цеглою дороги забивають, землею».
Завдяки ямковому ремонту минулого року був забезпечений проїзд по 40 000 км. українських доріг. Уникнути цього методу наразі неможливо, як неможливо відремонтувати водночас усі дороги країни. Тому поки лагодять одні шляхи, на інших просто змушені ліквідовувати вибоїни тимчасовими засобами. Саме такими – тимчасовими, крайніми методами і називають ямкові ремонти. Хоч наголошують – поступово від них відмовлятимуться.
Щодо серйозніших робіт, то й тут впроваджують нові стандарти. Зокрема йдеться про вимоги до підрядників. Відтепер “Укравтодор” вимагає не 3-річної, а 5-річної гарантії на виконані роботи. Якщо йдеться про капітальний ремонт, гарантія становить 10 років. Якщо впродовж цього часу будуть виявлені дефекти – підрядник зобов’язаний без додаткових виплат усунути погрішності. Так, наприклад, у 2017 році було перевірено 222 об’єкти, рівень виявлених недоліків – 8%. Станом на жовтень цього року провели 584 перевірки якості виконання робіт, а також провели близько трьох тисяч лабораторних досліджень дорожньо-будівельних матеріалів.
Такий ретельний контроль – не випадковий. На відновлення дорожнього покриття витрачають чималі кошти платників податків. Цього року це 46 млрд. гривень, у наступному запланували – рекордні 56 млрд. Кошторис на 5 років (2018-2022) – 322 млрд. гривень, які подарують українським автомобілістам та пасажирам 10.000 кілометрів комфорту та безпеки. Одне з завдань – через 5 років сполучити якісними дорогами всі обласні центри.
Попри вражаючі суми, про марнотратство тут навряд чи йдеться. міністр інфраструктури Омелян стверджує – в Україні середній або капітальний ремонт дороги коштує приблизно 10 млн. гривень за кілометр. І це – рекордно низька сума, порівняно з будь-якими сусідніми державами.
Тому й кілометраж виконаних робіт чималий. Якщо в 2016-му було відремонтовано 900 км. доріг, то в 2017-му – вже понад 2100 км. (найбільший результат з 2005-го року). Далі більше – цьогоріч заплановано сягнути позначки у 4000 кілометрів. Про значну частину цих ремонтів мешканці Львівщини знають не з розповідей. В області серйозні проводили на п’яти основних напрямках:
- траса Львів-Тернопіль,
- гірські ділянки дороги Київ-Чоп,
- Львів-Луцьк по двох напрямках (через Радехів і через Червоноград),
- курортний напрямок Східниця-Пісочна
- траса Львів-Самбір-Ужгород
Власне, по останньому напрямку кілометраж відремонтованої дороги найбільший. А загалом усі названі шляхи до проведення робіт були, м’яко кажучи, в критичному стані.
Загалом ремонту місцевих шляхів сполучення значно сприяла нова структура. Якщо раніше “Укравтодор” відповідав за всі дороги країни, то тепер підприємству залишили лише 47.000 км. зі 170.000. Ідеться про дороги національного та міжнародного значення. Інші – в рамках децентралізації – передали під опіку місцевих органів влади. Для цього був створений спеціальний Дорожній фонд, який забезпечує системність фінансування галузі і з якого кошти надходять на місця. А вже там адміністрації визначають ділянки, які потребують ремонту в першу чергу. Якщо раніше в глибокої провінції достукатися до Києва шансів було обмаль, тепер – дорога до органу влади коротша. А гроші на місцях точно є. На ремонт місцевих доріг у Бюджеті-2019 передбачено 17 млрд. гривень. І вже зараз точно відомо, яку дорогу точно ремонтуватимуть на Львівщині. Йдеться про важливий напрямок Львів – Рава-Руська, який допоможе покращити зв’язок із кордоном з ЄС.
Олександр КОВАЛЬ