Міжнародне рейтингове агентство Fitch Ratings підтвердило довгостроковий рейтинг дефолту емітента (РДЕ) ПАТ «Укрзалізниця» в іноземній валюті на рівні «CCC», довгостроковий РДЕ у національній валюті – «RD», короткостроковий РДЕ в іноземній валюті – «C» і національний довгостроковий рейтинг – «RD (ukr)», пише Інтерфакс. Україна.
Згідно з повідомленням агентства, довгостроковий рейтинг в іноземній валюті облігацій Shortline Plc, що є участю в кредиті на $ 500 млн, також підтверджено на рівні «CCC».
РДЕ у національній валюті та національний довгостроковий рейтинг на рівні «RD» (обмежений дефолт), за даними агентства, відображають невиплату компанією основної суми боргу за низкою зобов’язань перед українськими кредиторами і те, що «Укрзалізниця» продовжує реструктуризацію цих зобов’язань.
Рейтинг облігацій Shortline Plc перебуває на одному рівні з довгостроковим РДЕ ПАТ в іноземній валюті, відображаючи думку Fitch, що ці цінні папери становлять собою прямі безумовні пріоритетні незабезпечені зобов’язання ПАТ і є рівними за черговістю виконання з усіма іншими наявними та майбутніми незабезпеченими і несубординованими зобов’язаннями.
Як повідомлялося, «Укрзалізниця» в травні 2013 року розмістила дебютний випуск єврооблігацій на $500 млн із терміном обігу п’ять років через спеціально створену компанію Shortline PLC.
Єврооблігації «Укрзалізниці» разом із цінними паперами Ощадбанку і Укрексімбанку, були включені в периметр реструктуризації зовнішнього суверенного і гарантованого державою боргу, ініційованого Мінфіном України після затвердження МВФ нової чотирирічної програми розширеного фінансування EFF для України на $17,5 млрд.
У березні 2016 року «Укрзалізниця» реструктуризувала єврооблігації, пролонгувавши термін погашення до 15 вересня 2021 року і підвищивши процентну ставку з 9,5% до 9,875% річних. Також було змінено графік погашення основної суми позики: 60% повинно бути оплачено в 2019 році, 20% – у 2020 році і 20% – у 2021 році.
Наприкінці листопада 2017 року “Укрзалізниця” звернулася до власників цінних паперів з проханням схвалити відмову від крос-дефолту за євробондами у зв’язку з реструктуризацією частини внутрішньої заборгованості.
«Ми маємо державного монстра-монополіста – «Укрзалізницю», яка через корупцію і занепад продовжує тягнути всю економіку України в прірву. Нам звітують про ефемерні перемоги на УЗ, не проводячи при цьому глибинних реформ та реорганізації в компанії, продовжують «розпилювати» мільярди на тендерах, програвати сотні мільйонів в судах постачальникам та надавачам послуг (уклавши перед тим з ними завідомо програшні для УЗ договори). Довгостроковий рейтинг «Укрзалізниці» на рівні «ССС» – говорить про можливий дефолт компанії. Компанії з таким рейтингом відносять до класу компаній, в які екстремально ризиковано інвестувати або кредитувати. І саме такий посил отримали міжнародні фінансові установи та інвестори, прочитавши рейтинги Fitch», – прокоментував ситуацію народний депутат України, перший заступник голови транспортного комітету ВРУ Ігор Васюник.
Як відомо, Fitch – це одне із трьох найрейтинговіших агентств. Згідно рейтингу інвестиційної шкали Fitch рівень «CCC» – це фактично дефолтний клас із малою вірогідністю зростання.
Омелян Шевчук