І досі точиться багато суперечок навколо підписаної Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом (ЄС). Є багато думок «за» і «проти». З ким Україні буде краще: ЄС чи втраченим ринком Росії?
Підписана Угода та перспектива зони вільної торгівлі (ЗВТ) з 2016 р. призводять до все більш напруженого ситуації на внутрішньому та зовнішньому ринках України. Адже імплементація розділу IV «Торгівля і питання пов’язані з торгівлею» Угоди тягне за собою зміну структури ринку та поетапне повне його відкриття для європейських товаровиробників. Хоча це також дозволить нашим підприємствам реалізовувати свою продукцію на європейському ринку.
Відкритість внутрішнього товарного ринку, з одного боку, призводить до припинення діяльності неконкурентоспроможного підприємства, а з другого, – це стимулює підприємців-виробників шукати інвестиції для впровадження інноваційного виробництва вітчизняних товарів. Не у всіх регіонах підприємці були до цього готовими. Багато з них збанкрутувало, а інші змушені були перекваліфікуватися на виготовлення більш якісної продукції. Це призвело до зменшення обороту роздрібної торгівлі по всіх регіонах України. Не винятком є і Львівська область. За даними Головного управління статистики у Львівській області, роздрібний товарооборот підприємств, що здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі в області, за три квартали 2015 р. становив 20,3 млрд грн, що на 12,4% менше ніж за аналогічний період попереднього року. У цей ж період експорт товарів з Львівської області становив 693,2 млн дол. США, імпорт в область – 1001,3 млн дол. США. Порівняно з дев’ятьма місяцями 2014 р. експорт зменшився на 19,0%, імпорт – на 36,9%. За три квартали 2015 р. від’ємне сальдо зовнішньої торгівлі товарами становило 308,0 млн дол. США.
Однак треба наголосити на тому, що структура торгівлі у 2015 р. є зорієнтована на внутрішній ринок ЄС, оскільки найбільші обсяги товарів експортовано до країн-членів ЄС – на 497,8 млн дол. США (71,8% від загальнообласного експорту), імпортовано – на 5665,8 млн дол. (66,5% від імпорту).
То яким же чином імплементація положень Угоди може вплинути на торгівлю у Львівській області?
По-перше, реформування вітчизняної системи технічного регулювання, наближення її до стандартів ЄС стимулюватиме безперешкодний обіг продукції між Львівською областю як прикордонним регіоном і країнами-членами ЄС, дозволить зняти бар’єри на шляху виводу нових видів продукції на внутрішній ринок та унеможливить імпорт дешевої і неякісної продукції іноземних виробників. Тобто ці заходи допоможуть усунути на внутрішньому ринку несправедливі цінові переваги іноземних виробників, які імпортують неякісну, але дешеву товарну продукцію, руйнуючи цим ринкову конкуренцію.
По-друге, впровадження низки положень митного законодавства ЄС, що зобов’язує українську сторону імплементувати 70-80% положень до митного законодавства України. Митна реформа, зокрема, сприятиме скороченню часу митного оформлення товарів і створенню системи оперативного реагування на випадки порушень у зоні діяльності митниць.
Реалізація митної реформи безпосередньо стосується Львівської області, оскільки на її території розташовано 8 пунктів митного оформлення.
По-третє, в Угоді прописані заходи, що сприятимуть розвитку інвестиційного та торговельного співробітництва з ЄС за рахунок імплементації змін щодо заснування підприємницької діяльності. Це дасть можливість розвивати нові підприємства з виготовлення високоякісної продукції та з безперешкодною її реалізацією на європейський ринок, оскільки виконання умов Угоди з часом призведе до нульової ставки мита.
По-четверте, розвиток електронної комерції забезпечить виробників області новими клієнтами, а внутрішні споживачі отримають полегшений доступ до потрібних товарів. Нещодавно прийнятий Закон України «Про електронну комерцію» визначає права й обов’язки учасників відносин у сфері електронної комерції, тим самим контролюючи та застерігаючи учасників електронної торгівлі.
Виконання Угоди в перспективі сприятиме реалізації політики розвитку внутрішнього та зовнішнього ринків, збільшенню купівельної спроможності населення, подолання бідності тощо. Реальні результати такої політики будуть значно менші, ніж потенційно можливі й очікувані в суспільстві, через негативні наслідки торговельної та окупаційної війни, котру Росія розв’язала проти України. Максимальний вплив Угоди на розвиток внутрішнього торговельного ринку регіону та України можливий за умови оптимізації порядку її імплементації. Тому першочергово варто впровадити ті положення Угоди, які знижують ризики здійснення інвестиційної діяльності і звужують можливості отримання незаконних додаткових доходів на ринках традиційної продукції.
Реалізація цих завдань на рівні держави забезпечить регіони впорядкованим законодавством у сфері торгівлі та вихід товарів українських виробників на ринок країн-членів ЄС.
К.е.н. Назарій Попадинець, науковий співробітник відділу регіональної економічної політики ДУ «Інститут регіональних досліджень ім. М.І. Долішнього НАН України»
Назарій ПОПАДИНЕЦЬ