У Львова сьогодні з’явилась нова «Конституція» міста

Катерина Родак

|

Сьогодні, 7 грудня, депутати Львівської міської ради прийняли новий Статут територіальної громади міста Львова. За відповідне рішення проголосувало 46 міських обранців, передає кореспондент Львівського порталу із сесійної зали.

 

Проект нового Статуту представила кандидат юридичних наук Олена Бориславська.

«Сьогодні у Львові діє Статут 2002 року, який на той час був прогресивним документом, однак сьогодні він не відповідає вимогам часу. У цьому плані Львів відстає від провідних міст, де протягом останніх років були ухвалені нові Статути територіальної  громад.

Ми при розробці Статуту виходили із найновіших наукових концепцій, які є трендами у сучасній Європі, але які відповідають нашим національним і локальним інтересам.  Ми використали всі практики безпосередньої демократії, які вже напрацьовані у Львові, дещо вдосконалили їх», – зазначила юристка.

«Перш за все ми намагалися прописати механізми забезпечення відкритості у діяльності органів і посадових осіб органів місцевого самоврядування. У Статуті прописані різні види інформації і документів, які підлягають оприлюдненню, визначені ті,  хто відповідає за їх оприлюднення. Також передбачено створення Реєстру нерухомого майна Львова тощо», – додала Олена Бориславська.

Вона наголосила, що у новому Статуті є розділ, присвячений правам і обов’язкам членів територіальної громади міста – такого розділу у старому Статуті не було.

«У проекті Статуту прописані механізм звітування посадових осіб органів місцевого самоврядування. Закладені усі механізми комунікації між територіальною громадою і органами місцевого самоврядування», – додала юристка.

Під час обговорення питання у депутатів виникло питання, чи проходив проект Статуту громадські слухання. Керівник міського управління «Секретаріат ради» Юрій Лукашевський зазначив, що громадські слухання не є обов’язковими у цьому питанні.

Своєю чергою одна із ініціаторів створенням нового Статуту територіальної громади Львова депутат ЛМР Юлія Гвоздович нагадала, що над статутом тривала робота два роки:

«Від початку створення робочої групи ми намагались робити все публічно, закликали громадськість долучатись до проекту Статуту… Щодо обговорень – вони відбувалися протягом місяця часу – було зібрано понад 50 пропозицій громади».

Як відомо, 4 вересня, у Львові мали відбулися громадські слухання щодо редакції нового Статуту міста. На слухання прийшли громадські активісти, які з обуренням сприйняли як документ, так і проведення самих слухань: розгорівся скандал. Тоді через півтори години після оголошення громадських слухань відкритими – їх оголосили такими, що не відбулись.

Відтак після цієї події було прийняте рішення, аби текст Статуту пройшов незалежну експертизу. З 10 до 27 листопада 2017 року була проведена правова експертиза проекту Статуту територіальної громади м. Львова таким організаціям:

– Науково-дослідним інститутом державного будівництва та місцевого самоврядування НАПрН України;

– Інститутом держави і права ім.В.М.Корецького НАН України;

– Громадською організацією «Трансперенсі Інтернешнл Україна».

Напрацьований проект Статуту отримав загалом позитивні висновки від експертних організацій, йдеться у пояснювальній записці до проекту ухвали.

На основі отриманих зауважень та пропозицій робочою групою з підготовки нової редакції Статуту територіальної громади м. Львова була підготовлена кінцева версія Статуту територіальної громади міста. Статут територіальної громади м. Львова складається із 12 розділів, які містять 81 статтю, преамбулу і 3 додатки.

Переглянути текст Статуту Львова можна тут.

Водночас у сесійну залу прийшли громадські активісти, які висловились проти нового Статуту Львова, звернувши увагу, зокрема, на такі його вади:

– Громадські слухання містобудівної документації не передбачатимуть голосування присутніх і перетворюють просто на доведення інформації. А формою участі у таких слуханнях стане “подання пропозицій”. Хоча чинний статут передбачає голосування. І такі проголосовані пропозиції мають розглядатися і даватися аргументовані відповіді.

– З преамбули викидають інформацію про особливий статус Львова, завдяки тому, що “Львів” ансамбль історичного центру” внесений до списку ЮНЕСКО. Тобто влада може плювати на те, що треба зберігати історичний Львів.

– У тексті проекту історичний ареал і буферна зона обєкта ЮНЕСКО співпадають – хоча сліпому видно, що буферна зона майже вдвічі більша, ніж ареал. І на сайті ЮНЕСКО документація, яку сама ж ЛМР і надіслала (http://whc.unesco.org/…/UA-865-item45-125–20090918134628.j…). В окремому проекті це викинули. Але ж ми не знаємо, за що депутати голосуватимуть.

– Нічого ЛМР нам не гарантуватиме: ні комунальної освіти (бо не прописано, що ж саме гарантує за наші податки ЛМР), ні механізмів нормального звітування і відкликання депутатів. Лише “створюватиме умови”. Хоча згідно вимог Конвенції про мінімальні норми соціального забезпечення – має гарантувати!

– Звіт міського голови перед тергромадою має бути, але не прописано у якій формі. Тобто електронного повідомлення на сайті буде достатньо. Нащо людям в очі дивитися?

– Написано про оприлюднення інформації, але по більшості пунктів не передбачено, як саме ця інформація оприлюднюється. Тому якщо не опублікують – нікому нічого не буде?

– З проекту Статуту зникло право утворювати громадську раду при Львівській міській раді. (В чинному Статуті чітко прописане право на створення громадської ради при Львівській міській раді). Тобто діяльність консультативно-дорадчих органів регулюватиметься в ручному режимі.

Громадські активісти також погрозили депутатам заявою до СБУ.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *