ОСТАННІ НОВИНИ

Маріонетки у руках системи…

Андрій КОТЕНСЬКИЙ, Львівський портал

|

За два роки після Революції Гідності жодна із гучних заяв про процвітання корупційних схем нинішньої влади не була належно розслідувана. Мало того, до відповідальності досі не притягнено жодного члена поваленого режиму Януковича. Ні Олег Махніцький, ні Віталій Ярема, ні Віктор Шокін не зуміли виправдати сподівань українців і скоріше були маріонетками в руках системи, аніж захисниками інтересів народу України.

602a

«Прокурорські ігри» настільки негативно вплинули на імідж України у ЄС, що про потребу звільнення останнього генпрокурора України Віктора Шокіна не говорив хіба лінивий. «Вирва» врешті-решт затягнула Віктора Шокіна «на дно», але до цього він встиг потопити ДавидаСакварелідзе та його команду, яка вивела на чисту воду «діамантових прокурорів». Чого тепер чекати українцям – питання досі відкрите.

Корупція, кумовство та тактика захисту своїх…

Екс-заступник Генерального прокурора України та екс-прокурор Одеської області Давид Сакварелідзе в ефірі «Шустер LIVE» розповів, що його звільнили за корупційну «етику».

611

«Насправді, я вдячний колишньому генпрокурору Віктору Шокіну, що він із поплічниками в своєму наказі (про звільнення Сакваралідзе – ред.), об’єднали усі елементи нашої боротьби в єдине… Формальним приводом для цього стало те, що я підірвав довір’я до генпрокуратури, пішов всупереч законам та Конституції України і порушив «прокурорську етику». Дійсно, я порушив прокурорську етику, бо уявлення етики моєї команди діаметрально протилежне…Дотримання законів, боротьба з корупцією та дотримування конституційного принципу – служити народові України. Саме цим я та моя команда займалися і вочевидь займалися добре. Хотіли щоб резонансних справ, таких як проти «діамантових прокурорів» в нас було побільше, але кульмінацією нашого протистояння став наказ про моє звільнення.Їхня етика – це корупція, кумовство та тактика захисту своїх, як це робиться із «діамантовиими прокурорами». А також ця етика включає у себе атаку та шантаж порядних прокурорів, які виступають проти. Тому таку етику я завжди порушуватиму, бо вона суперечить моїм моральним принципам», – сказав Сакваралідзе.

Водночас він повідомив, що його запросили до України (із Грузії – ред.) для подолання корупції в прокуратурі, тож відсторонення його і його команди – реванш старої системи.

«Коли рік тому я зустрічався із Петром Олексійовичем (Порошенком – ред.) та презентував йому своє бачення він дав «зелене світло» на злам злочинної етики, яка досі існує в прокуратурі України. А зараз відбувається політичний реванш так званої «правильної прокурорської етики». Звільняють всю нашу команду. У наступників не буде мотивації, бо в них вселили страх, що система з ними так само розквитається, як із нами.Я порушив лише корупційну етику української прокуратури – це я визнаю», – прокоментував Давид Сакваралідзе.

Окрім того у своєму Фейсбуці екс-прокурор відкрито заявив, що приводом для його звільнення стала також «заява народних депутатів (Ківалова, Голубова, Пресмана, Дейдея і Ко). Один з них – хакер і міжнародний шахрай, другий – головний апологет сепаратизму і російського світу в Одесі, третій – один з головних контрабандистів в Одеській області, четвертий – раніше чотири рази судимий за тяжкі злочини.Невже це не є відвертою зрадою сучасної ідеї української держави, коли колективний донос вищезазначених «моральних авторитетів» може служити одним з офіційних приводів для звільнення заступника Генерального прокурора України».

Конвульсії генпрокуратури не залишилися непоміченими в ЄС

Не приховують задоволення від звільнення Шокіна у Європі. Зокрема, голова Представництва ЄС в Україні Ян Томбінський сподівається, що в Україні врешті призначать гідного генпрокурора, який своєю роботою поверне довіру суспільства до органів прокуратури та правосуддя.

612

«Я взяв до відома той факт, що Верховна Рада України прийняла відставку Генерального прокурора. Це рішення створює можливість для нового старту у діяльності Генеральної прокуратури. Я сподіваюся, що новий очільник Генеральної прокуратури забезпечить незалежність цього органу від політичного впливу та тиску, а також користуватиметься суспільною довірою. Генеральна прокуратура має робити внесок у забезпечення правосуддя та верховенства права, на які так сильно очікує та заслуговує український народ. Також робота Генеральної прокуратури є вкрай важливою для загальної інституційної модернізації України, а також для впровадження Угоди про асоціацію.

Останнім часом я був украй стурбований через усі новини, які надходили з Генеральної прокуратури. Й досі бракує відчутних результатів розслідувань серйозних справ. Йдеться, зокрема, про драматичні події, які відбувалися у Києві та Одесі на початку 2014 року; діяльність посадових осіб попереднього режиму, яких було додано до санкційного списку на прохання української влади; також це стосується розслідування діяльності високопосадовців Генеральної прокуратури. Прокурори, яких сприймають як реформоорієнтованих посадовців, або пішли зі служби, або, навпаки, – зіштовхуються з перешкодами, намагаючись провадити розслідування чи реформи. На жаль, занепокоєння, що їх у цьому контексті висловлюють громадянське суспільство, експерти та міжнародна спільнота, ігнорується», – прокоментував Ян Томбінський.

Водночас він нагадав, що увага Європи прикута до України, а особливо до придушення «антикорупційних ходів» у Генпрокуратурі України.

«Я стурбований через нещодавні повідомлення про розслідування Генеральною прокуратурою діяльності дуже шанованої неурядової організації, яка несе велику суспільну службу, борючись проти корупції в Україні. Без упередженості до результатів будь-якого розслідування, ці рішення Генеральної прокуратури викликають підозру у тиску на незалежних експертів, які критикують саму Прокуратури. Євросоюз та інші партнери України пильно слідкуватимуть за розвитком подій щодо цього питання», – заявив Томбінський.

Залишити не можна ліквідувати…

Виходом із тотальної корупційнї у лавах прокуратури може стати призначення нового прокурора, який матиме реальне бажання та політичну волю провести реформи. Такої думки в коментарі Львівському порталу притримується координатор «Дорожнього контролю» Сергій Круглов.

609

«У нас єдиний шлях – призначити людину, яка реально має бажання і якій не заважатимуть працювати. Але, аби досягти змін, необхідно ряд умов. Перша – має прийти незаплямована людина, на яку немає компромату… Якщо на генпрокурора буде компромат то його можна шантажувати та впливати на ті чи інші рішення, тоді він виконуватиме лише чужі вказівки та покриватиме злочинців.  Не менш важливий момент, щоб новий генпрокурор взяв курс на реформи та був лояльним до людей, які реально хочуть і можуть впроваджувати зміни. Бо те, що зараз відбувається в Україні, це повний саботаж реформ. Їх намагаються зупинити та ліквідувати ті, що вже запустилися. Це було помітно під час відбору нових прокурорів, коли на етапі тестування процедура була більш-менш прозорою, а вже на стадії співбесід вона повністю відійшла під контроль Шокіну», – говорить він.

Круглов також переконаний, що для реальних якісних змін у прокуратурі має бути й воля президента, адже саме він призначає прокурора. Без цього системи не здолати.

«Велика проблема полягає в тому, що сьогоднішній президент не покидає намірів, аби фігура генпрокурора залишалася повністю йому підконтрольною, бо Генеральна прокуратура – один із силових органів, на який опирається президент. У таких умовах довіра до прокуратури України впала до жалюгідного рівня. Тепер необхідно вибудовувати нову прокуратуру, адже реформувати стару – складно. Якийсь час має працювати стара й новостворена прокуратура. Стару ж не можна одразу ліквідувати, аби вона завершила усі справи та існуючі процеси на сьогодні. Проте стара система робить усе можливе, аби не відбулося жодних змін. Цей процес болісний, він передбачає руйнацію старої системи. Але інакшого шляху у нас немає, бо в старій прокуратурі ані філософія, ані люди не діють. І їм не потрібно давати оцінки, а просто вигнати, бо навіть, якщо їм дати високу зарплатню, вони не зможуть працювати, адже сьогоднішні хабарі в прокуратурі у десятки та сотні разів вищі аніж потенційні зарплати.У новому ж відомстві мають працювати нові та чесні люди, і вони мають поступово перебрати на себе усі обов’язки, які були в старої прокуратури – переконаний Сергій Круглов.

Активіст вірить, що якісну заміну Шокіну можна знайти і хороших кандидатур є багато, а от відставку Д. Сакваралідзе вважає помилкою.

«Сакваралідзе став небезпечним для перших осіб генпрокуратури і вони побачили в ньому реальну загрозу, разом із людьми його команди, що можуть засвітити ті чи інші корупційні схеми в генпрокуратурі. До цього взагалі не було органу, який міг би затримати заступника генпрокурора. Це було, як щось нереальне. Сакваралідзе це зробив, хоча зараз у суді справу «діамантових» прокурорів хочуть поховати», – коментує він.

Водночас жодної якісної заміни Шокіну не бачить львівський журналіст-криміналіст Микола Савельєв, адже вважає, що при чинній системі влади замість одного шокіна прийде новий. У будь-якому випадку це буде вірна людина президента. Аби позбутися політичних впливів, як президентських так і партійних необхідно поміняти форму призначення прокурора.

610

«На сьогодні Генпрокурор України – людина, яка виконує роль «смотрящого» від президента… Він доповідає президенту, хто з «його» людей може підпасти під кримінальну відповідальність… Декого таким чином можна врятувати, деяких політичних ворогів можна «вдарити». Тож говорити сьогодні про незалежного, дієвого генпрокурора – смішно. Знімати Шокіна і заявляти, «ми побороли корупцію», – це абсурдно, бо шокіних в Україні багато. І з їх ряду Шокін, якого зняли із посади, був не найгірший. На його місце може прийти, ще вірніша людина президента.Ніхто ж не говорить, що Шокін був непрофесійний, адже він був хорошим професіоналом та юристом. Просто серед функцій, які ставляться перед генпрокурором, має бути можливість при потребі допитати й самого президента, але сьогодні це нереально. Крісло генпрокурора в Україні – це креатура президента. Тому необхідно міняти форму призначення генпрокурора», – говорить у  коментарі Львівському порталу М. Савєльєв.

Зі слів експерта, гальмування реформ в Україні, яких так чекають у Європі відбувається через те, що досі немає дієвої програми зміни системи влади. У якій першим кроком мало б стати реформа судової системи.

«Ви десь чули в Україні про програму зміни системи влади? Система, яка сьогодні діє є неефективною. Її структури часто дублюють одна одну. Багато структур створено для того, аби розносити по державі корупцію… Усі люстраційні процеси та зміни в державі необхідно було розпочати не із закону про люстацію, який сам по собі недосконалий. Необхідно спершу було розробити програму зміни системи влади і в тій програмі першим пунктом передбачити реформу судової системи. Бо доки судова система не змінена, і де б не стався конфлікт у громадянина України: у роботі, з прокуратурою, з поліцією, в особистому житті ми підемо вирішувати це питання в суд. І якщо судова система тотально корупційна, тоді всі наші надії на закон впираються у стіну. А зважаючи, які плани у влади на реформу судової системи то ця стіна міцна і глуха.Єдина ж реформа, яку бачать українці – реформа МВС та створення патрульної поліції. Нічого поганого в її діях немає, проте коли в людини хвора вся долоня, ми ж не лікуємо окремий палець», – каже Микола Савельєв.

Не сотвори собі кумира…

Водночас Микола Савельєв радить українцям не вестися на популізм і не створювати із політичних фігур кумирів, бо вочевидь процес реформ в Україні буде тривалим…

«Наші люди люблять сотворити собі кумира. Чи це на початках Порошенко, Саакашвілі, Тимошенко чи Сакваралідзе… Казати,що Сакваралідзе змінить роботу прокуратури, якою водночас керує Шокін – це смішно. Як би це мало виглядати? Це ж підміна понять, що Сакваралідзе робить добрі справи. Він розслідує та намагається побороти корупційну систему, бо дальше ніхто не договорює речення, що Сакваралідзе не вдається побороти корупційну систему, бо це система і побороти її можна лише системно. Точковими ударами по «діамантових прокурорах» ти системи не зламаєш», – переконаний Микола Савельєв.

Як зміниться ситуація, якщо президент Петро Порошенко і парламент не погодяться призначити реальних борців з корупцією і не затвердять серйозну судову реформу можна лише уявляти…

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.