Дмитро Гудима: «Увага суспільства зараз повинна бути прикута до формування поліцейських комісій»

|

Викладач практики Європейського суду з прав людини, філософії та теорії права про новий Закон України Національної поліції:

1a

«Ухвалений парламентом Закон має низку безперечних позитивних положень. Прикметно, що керівником поліції не буде міністр внутрішніх справ, тобто, не буде політик. Відтак, можна сподіватися, що за належних умов роботи дії керівника поліції не будуть політично мотивованими. Хоча зв’язок поліції з МВС зберігатиметься (для прикладу, від міністра залежатиме погодження кошторису поліції, внесення до Кабміну подань про утворення та припинення територіальних органів поліції, погодження їх структури, забезпечення нормативно-правового регулювання діяльності поліції тощо).

Крім того, запроваджуються можливості реального громадського контролю за діяльністю органів поліції на місцях. Громада через місцеві ради (крім сільських і селищних) зможе висловити недовіру керівнику територіального підрозділу поліції, що є підставою для його відсторонення, проведення відповідної перевірки та звільнення вищестоящим керівником за її результатами.

У разі прийняття рішення про залишення керівника органу поліції, щодо якого ухвалена резолюція недовіри, на займаній посаді місцева рада має право повторно розглянути питання про резолюцію недовіри керівнику органу поліції. Якщо при повторному розгляді за рішення про прийняття резолюції недовіри проголосувало не менше трьох четвертих від складу відповідної ради, таке рішення вважається остаточним і підлягає обов’язковому виконанню в триденний строк з моменту прийняття.

Для того, щоби уникнути політизації діяльності керівників територіальних підрозділів поліції, «новопризначенцям» гарантується, так би мовити, імунітет від резолюції недовіри строком на 1 рік з дня призначення на посаду. А сама така резолюція має бути мотивованою та містити посиланням на обставини, що обґрунтовують відповідні мотиви.

Передбачається, що будуть прийняті нормативно-правові акти, які регламентуватимуть залучення представників громадськості до спільного розгляду скарг на дії чи бездіяльність поліцейських та до перевірки інформації про належне виконання покладених на них обов’язків.

Позитивним аспектом Закону, як на мене, є також регламентування меж застосування поліцейських заходів превентивного та примусового характеру і визначення їх виключного переліку. Так, будь-який поліцейський захід уживається лише для виконання повноважень поліції. Обраний поліцейський захід повинен бути законним, необхідним, пропорційним та ефективним (у тексті Закону пояснюється, що розуміти під цими термінами). Поліцейському заборонено обирати ті заходи, які не визначені законами України. А той захід, який вжитий, припиняється, якщо досягнуто мети його застосування, якщо неможливість досягнення мети заходу є очевидною або якщо немає необхідності в подальшому застосуванні такого заходу.

Цікаво те, що конституційний принцип верховенства права згідно із Законом застосовується поліцією з урахуванням практики Європейського суду з прав людини. Відтак, поліцейські у різних підрозділах повинні отримати належні знання такої практики.

Зрештою, сам факт запровадження терміну «поліцейські послуги» для характеристики завдань Національної поліції свідчить про намагання змінити філософію цього виду правоохоронного органу – трансформувати його функції з контрольно-репресивних на сервісні.

В цілому Закон «Про Національну поліцію» задає правильне русло для формування правоохоронного органу нової якості. Хоча, безперечно, від тексту Закону та назви органу така якість залежить не настільки суттєво, наскільки на неї впливатиме подальша практика добору кадрів, організації їх роботи, матеріально-технічного забезпечення та комунікації поліцейських з нами.

Водночас люди повинні розуміти, що мало прийняти закон або видати будь-який інший акт. Потрібно зберігати здоровий глузд, застосовуючи відповідні положення на практиці. Без цього закріплені в актах держави правила – чи то у Конституції, чи то у кодексах, чи то в інших законах, чи навіть у судових рішеннях – залишатимуться «мертвими» або знаходитимуть у суспільстві неочікуваний, а то і небезпечний, для нього прояв…

Основна увага суспільства зараз повинна бути прикута до формування поліцейських комісій, відбору кадрів для роботи у поліції та їхній професійній підготовці, щоби в майбутньому ми не страждали невиправдано від дій тих, кого самі і рекомендували на цю роботу…»

Детальніше читайте у матеріалі Львівського порталу: Чого чекати від нової поліції

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *