львівський портал
Нові правила – старі звички
Як вижити на українських дорогах
У новому році українські водії почали жити за новими правилами. Хтось ними обурюється, але все ж дотримується, інші відкрито ігнорують, «сміливіші» пишуть гнівні пости у Facebook. Що ж передувало новим правилам дорожнього руху та чи дійсно вони зможуть вирішили наявні проблеми? Львівський портал поспілкувався з експертами, щоб дати відповідь на ці та багато інших запитань.
-10 км/год.: примха чи необхідність?

З 1 січня 2018 року стала чинною Постанова Кабінету Міністрів № 883 від 10 листопада 2017 року «Про внесення змін до Правил дорожнього руху». Згідно із нею максимально дозволена швидкість руху в межах населених пунктів знизилася із 60 до 50 км/год. Але це не означає, що автомобілі будуть їздити з такою швидкістю по всьому місту. Як і раніше, в ПДР є пункт 12.8, згідно з яким органи місцевого самоврядування, за погодженням із Нацполіцією, можуть збільшувати швидкість на окремих ділянках. Тобто на дорогах, де створені дорожні умови, що дають можливість рухатися з більш високою швидкістю, дозволена швидкість руху може бути збільшена шляхом встановлення відповідних дорожніх знаків. Відповідно, є й ділянки, де швидкість руху має бути меншою за загальноприйняту.

Скажете, що така швидкість є занизькою? Можливо, але Європа живе за такими правилами вже давно і не жаліється. На сьогодні в переважній більшості країн ЄС дозволена швидкість руху транспортних засобів у населених пунктах становить не більше 50 км/год, а в особливих пунктах – 30 км/год. Таким чином, українське законодавство стає більш наближеним до законодавства Європейського Союзу.

Проте давайте повернемось до причин таких нововведень. За словами високопосадовців (очільника МВС Авакова і Ко), знищення швидкості в містах до 50 км/год має сприяти значному підвищенню рівня безпеки дорожнього руху та збереженню життя людей. Було б непогано, адже теперішня ситуація в Україні зі смертністю на дорогах є у вкрай критичному стані.

Щоб не бути голослівними, наведемо кілька цифр. Згідно з даними офіційної статистики, через ДТП в нашій державі щодоби гине 10-11 людей, із них – одна дитина. За цим показником Україна з року в рік посідає одну з перших позицій в Європі.

ДТП в Україні є першою за поширеністю причиною смерті серед молоді у віці від 15 до 24 років і другою – серед дітей у віці від 5 до 14 років. Понад 43% загиблих є пішоходами й велосипедистами.

З 2011 по 2016 рік в Україні зареєстровано близько 170 тисяч ДТП з потерпілими, в яких загинули 26,5 тисяч людей і 209 тисяч були травмовані. Якщо зосередитися на Львівщині, то згідно з даними найсвіжішої статистики, яку Львівському порталу повідомили в управлінні Патрульної поліції Львівської області, у 2017 році на дорогах Львівщини загинуло 319 людей та травмовано 3263.

«Найчастішими причинами смертельних ДТП на Львівщині є перевищення швидкості, вибір небезпечної швидкості, недотримання безпечної дистанції, порушення правил маневрування. Якщо говорити про кермування в стані алкогольного сп'яніння, то це є супутною причиною аварії, адже п'яний водій мусить порушити якийсь пункт правил. Тому навіть якщо ДТП сталось за участі п'яного водія, першою причиною буде щось інше – перевищення швидкості чи недотримання безпечної дистанції», – розповідає начальник відділу розшуку та опрацювання матеріалів ДТП управління Патрульної поліції у Львівській області Іван Бесага.

Його слова підтверджує і статистика департаменту медичної допомоги МОЗ України. Підрахунки показують, що ДТП з тяжкими наслідками в Україні першочергово відбуваються через перевищення водіями швидкості (39% випадків), а вже потім йдуть інші причини: необлаштованість пішохідних переходів (38%), порушення правил перетину перехрестя (30%), а також управління автотранспортом у нетверезому стані.

«Перевищення швидкості – це одна з найбільших проблем. І якщо водії будуть дотримуватись ПДР, не перевищуватимуть швидкість, то в нас зменшиться аварійність. При меншій швидкості наслідки ДТП завжди є меншими. Якщо при малій швидкості відбудеться зіткнення між водієм і пішоходом, то пішохід не так сильно травмується, ніж якщо це буде зіткнення при великій швидкості», – зазначає Львівському порталу І. Бесага.
Ну що ж, тепер зрозуміло, чим така зміна ПДР викликана, проте чи цього достатньо? Після введення нових правил постає інше питання — яким чином контролювати їхнє дотримання, адже сьогодні в Україні ніхто не має технічних можливостей вимірювати швидкість автомобілів на дорозі. Введення фото та відеофіксації на дорогах мало б вирішити це питання. Міністерство внутрішніх справ записало це в урядовий законопроект, який нині перебуває у комітетах Верховної Ради.

«На щастя, закон вже є, ми вже маємо право вимірювати швидкість, але поки не маємо чим. Як тільки такі прилади з'являться у нас в управлінні, ми будемо належним чином реагувати на правопорушення в частині перевищення швидкості. Наразі невідомо, коли вони в нас з'являться…

В містах має бути автоматична фіксація порушників правил дорожнього руху, а в патрульних - переносні пристрої для вимірювання швидкості. Це - необхідність», – говорить начальник відділу розшуку та опрацювання матеріалів ДТП Іван Бесага.

Але зараз ці порушення не фіксуються і правопорушники про це знають. Про те, що зараз чимало водіїв, м'яко кажучи, плювали на вимогу їзди в межах 50 км/год., свідчить наступне фото. На інфографіці подано дані Патрульної поліції України лише за одну добу – 16 січня 2018 року, коли нові правила дорожнього руху вже були чиними. І це лиш ті ДТП, про які знають правоохоронці…

Нові дороги – нові смерті?

За останні роки Львівщина серйозно взялась за ремонт доріг державного значення. І здавалося б, що це мало знизити кількість ДТП, але ні, це спрацювало з точністю навпаки. Чимала кількість ДТП у Львівській області стається на таких дорогах, які от-от відремонтували. Не вірите? Читайте далі.

Минулого року Служба автомобільних доріг Львівщини почала реалізовувати бюджетну програму «Покращення стану автомобільних доріг загального користування Львівської області у 2017 – 2019 роках». Так, за минулий рік вартість виконання робіт в межах реалізації цього державного інвестиційного проекту становить 259558,882 тис. грн, в тому числі виготовлення проектно-кошторисної документації на суму 1320,669 тис. грн.

У відповіді на інформаційний запит Львівського порталу Служба автомобільних доріг у Львівській області повідомила, що виконання робіт з капітального ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення проводились на таких об'єктах:

- Р-40 Рава – Руська – Яворів - Судова Вишня, км 55+500-км 60+100

- Т-14-16 Львів – Пустомити – Меденичі, км 8+020-км 17+050

- Т-14-16 Львів – Пустомити – Меденичі, км 17+050-км 28+200, км 38+200-км 53+992

- Т-14-25 Миколаїв – Городок – Жовква - К.Бузька – Бібрка, км 12+000-км 21+900
Ну що ж, не треба бути детективом, щоб побачити, що після капремонту цих трас на них сталося чимало резонансних аварій. Ось, для прикладу, смертельна ДТП у Судовій Вишні чи аварія з шістьма потерпілими у Городку. І це лише одні з останніх автопригод, що стались у грудні 2017 року. Страшно подумати, що буде за рік, коли Служба автомобільних доріг у 2018 році планує відремонтувати ще вісім автошляхів…
Боротьба із «зеленими» водіями

Нещодавно також було змінено порядок видачі посвідчень водія. Термін дії водійського посвідчення, отриманого вперше, становитиме лише два роки. Наступне видаватиметься на 30 років, якщо особа не вчинила три або більше порушень на дорозі. В іншому випадку особа буде змушена повторно складати іспити на знання ПДР.

Чому ця вимога з'явилась у розрізі боротьби зі смертністю на українських дорогах? Тому що кількість новий водіїв щороку зростає і вони часто потрапляють у ДТП. Недосвідченість та бажання спробувати себе у ролі гонщика призводить до неприємностей, травматизму на навіть смерті.

Згідно з надісланими Львівському порталу даними Єдиного державного реєстру МВС територіальними сервісними центрами Регіонального сервісного центру МВС у Львівській області було видано:

у 2016 році загалом 56630 посвідчень водія, з яких:

- видано вперше – 28487;
- замінено – 10559;
- замінено з іншої відкриттям категорії – 11109;
- видано після втрати – 6475.

у 2017 році загалом 73175 посвідчень водія, з яких:

- видано вперше – 29467;
- замінено – 24567;
- замінено з іншої відкриттям категорії – 11447;
- видано після втрати – 7694.

«З кінця листопада 2017 року у сервісних центрах МВС видають перше посвідчення водія з терміном дії – 2 роки, яке можна обміняти на постійне, якщо протягом двох років з дня видачі не було скоєно три або більше адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху.

Якщо за цей «випробувальний термін» водій скоїв три або більше порушень, йому необхідно повторно складати як теоретичний, так і практичний іспит з навичок керування у сервісному центрі МВС. У разі позбавлення права керування та вилучення посвідчення водія, для його відновлення потрібно буде пройти повторний курс навчання в автошколі.

Така ініціатива вкрай важлива і повинна підвищити рівень відповідальності водіїв-початківців до виконання правил дорожнього руху, і, як наслідок, зменшення кількості ДТП», – вважає прес-секретар регіонального сервісного центру МВС у Львівській області Ярослав Альохін.
Що ж робити?

За останній рік ситуація на українських дорогах критично погіршилась, а кількість смертей та травмувань внаслідок ДТП у 2017 році стала рекордною за всю історію України. Нові правила дорожнього руху, намагання патрульних здійснювати профілактику аварійності (інформаційні білборди, розміщення відеороликів у соцмережах та на телебаченні), якісні дороги – це все робиться для того, щоб побороти це явище.

«До вирішення проблеми потрібно підходити колективно, не тільки патрульна поліція має це вирішувати. Зокрема ограни місцевого самоврядування повинні встановлювати загальні камери автоматичної фіксації правопорушень. Потрібно змінювати організацію дорожнього руху в тих місцях, де є найбільш аварійні ділянки – потрібно встановлювати світлофори чи дорожнє огородження. Не виключати дорожнє освітлення в темну пору доби. Тільки разом ми зможемо змінити картину зі смертністю і травматизмом на дорогах Львівщини», – вважає начальник відділу розшуку та опрацювання матеріалів ДТП управління Патрульної поліції у Львівській області Іван Бесага.
Автор, верстка - Соломія Григор'єва