ОСТАННІ НОВИНИ

Пиячити не можна відмовити. Як у Львові (не)діє заборона реклами алкоголю

Катерина РОДАК, Львівський портал

|

У Львові останніми роками як ніколи почали приділяти увагу шкідливим звичкам містян та боротьбі із ними: заборонили продавати алкоголь після 22 години, намагаються демонтували вивіски «алкоголь» у місті, змушують магазини не виставляти на вітрини спокусливі пляшки… Проте поза цими направду гарними ініціативами проглядається декілька «але». Одне з них неможливо не помітити неозброєним оком – у Львові рекламують алкоголь у центрі міста, біля навчальних закладів, на виїзді та в’їзді до міста Лева. Словом, усюди… Та роблять це вміло і так, що «не причепишся».

Як втілюються подвійні стандарти щодо алкоголю у Львові і як виробники шукають прогалини у законодавстві, показуємо на конкретних прикладах.

Почнемо з того, що українським законодавством дозволяється спонсорування теле-, та радіопередач,  театрально-концертних, спортивних та інших заходів з використанням знаків для товарів та послуг, під якими випускаються алкогольні  напої.

Прогулюючись чи проїжджаючи вулицями Львова, можна помітити багато хитромудрих рекламних конструкцій з назвами алкогольних напоїв, на кшталт, «Чернігівське», «Первак», «Інкерман» тощо. Зазвичай, ці білборди виглядають так: величезними літерами пишеться назва алко-бренду, якийсь типовий слоган і десь в куточку є логотип програми чи проекту, який це пиво чи горілка спонсорують. Таким чином виглядає, що пиво «Чернігівське», до прикладу, є спонсором програми на «Авторадіо» і величезний борд рекламує не алконапій, а саме цю програму.

Згідно українського законодавства, спонсорів дійсно можна вказувати у рекламі, не зображуючи їхню продукцію. Таким чином недобросовісний підприємець платить «Авторадіо» за розміщення такої двоякої реклами, радіо платить рекламорозповсюджувачам, і у Львові з’являється чергова така реклама.

Та і це ще не все. Згідно ЗУ «Про рекламу», не менше 15% реклами алкоголю має займати попередження про його шкідливість. На це начхати майже усім підприємцям, оскільки завдяки двоякому трактуванню законодавства можуть виправдатися знову ж таки тим самим спонсорством. Навіщо розміщати 15% попередження про шкоду від алкоголю на рекламі благодійного заходу чи радіо?! І начхати, що 90% того борду займає назва «ПЕРВАК», який, до слова, «прикриває» телеканал «24», що належить дружині міського голови Львова Катерині Кіт-Садовій.

Ці ж алкоспонсори заходів і проектів навіть почали вішати свою рекламу у Львові біля навчальних закладів, хоча ближче ніж за 300 метрів таке робити забороняє законодавство.

А що стосується слоганів алкококомпаній, які також з’являються на рекламних щитах, то, до прикладу,  заклик «Чернігівського» повірити у себе і підкорювати Львів прямо порушує норму закону «Про рекламу», оскільки формує думку «що паління або вживання алкоголю є важливим фактором  досягнення успіху в спортивній, соціальній, сексуальній або інших сферах життя».

Десь не дуже зручно виглядає і величезна реклама вина, що виготовляється в окупованому Криму.

У міській раді на цю ситуацію кажуть, що діяти у разі порушення замовником реклами законодавства України має Держпромспоживслужба.

«Сюжети даються замовником, а рекламорозповсюджувач їх розповсюджує. Міська рада зі своєї сторони здійснює моніторинг і дає рекомендації щодо візуально-естетичного оформлення елементів. У разі виявленні порушень, скеровується у Держспоживслужбу для притягнення до адміністративної відповідальності», – зазначив Львівському порталу керівник Адміністративно-технічного управління Львівської міськради Тарас Вітик.

«У нас є лист-відповідь від Держспоживслужби по аналогічних ситуаціях, коли є спонсорство заходу, і  це не вважається рекламою алкоголю… Це можна вважати двояким трактування законодавства. Є такі ситуації, коли спонсорство прирівнюється не до реклами, а до спонсорства, але де-факто, ми розуміємо, що це є прихована реклама»,  – каже посадовець.

За словами Т.Вітика, нічого поганого у згадці марки алкогольного напою немає, якщо це спонсор якоїсь «доброї справи».

«Якщо ми бачимо, що є торговий бренд «Чернігівське», там не намальована ні пляшка пива, ні бокал з пивом. Вони є спонсором доброго заходу, до прикладу, «стоп алкоголю». Якщо вони є спонсорами цього заходу, то як вони мають відобразити це?», – вважає посадовець.

Натомість є у Львові хитріші за своїх колег представники алкобрендів: вони займають на брандмауері чи біллборді менше місця, ніж інформація захід, спонсорами якого вони є. Таким чином мешканець і про цікавий проект дізнається, і про горілочку йому у пам’яті відкладеться.

А тим часом у Львові все ще намагаються дати раду із виконанням рішення виконкому про демонтаж вивісок із словом «алкоголь». Цю ініціативу міського голови наразі гальмує прокуратура.

«Сьогодні ми в очікуванні рішення суду, який відбудеться 19 травня. Зараз захищаємо порядок встановлення МАФів. За ініціативи прокуратури був поданий позов щодо скасування цього порядку. На жаль, добра справа чомусь вищими інстанціями оскаржується», – розповів Тарас Вітик.

А от щодо заборони виставляти у вітринах магазинів алкоголь, то посадовець розповів, що всіх нечемних підприємців штрафують:

«Більша частина суб’єктів господарювання у Львові затонували вітрини, або ж позабирали алкоголь з вітрин. Є ряд підприємств, на які були складені адміністративні протоколи, їх близько 90 штук було у 2016 році оштрафовано в  розмірі від 350 до 1700 грн за одне порушення».

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *