Транспортна революція – експеримент із терпінням

Іван МЕЛЬНИК, для Львівського порталу

|

Найближчим часом на Львівщині відбудуться конкурси на приміських і міжміських автобусних маршрутах. За інформацією Львівської ОДА, йдеться про близько 300 маршрутів на території області, в яких цього року завершується термін дії договорів. То ж поки власники автопарків чекають на результати конкурсу, спробуємо підбити деякі підсумки останніх змін на транспортному ринку області.

marshrut

Якщо вірити давній китайській мудрості, то жити в час змін – задоволення вельми сумнівне. Заради змін на краще можна і потерпіти. Проте, якщо період терпіння затягується, а покращення на обрії так і не з’явилось, це починає нагадувати якийсь знущальний експеримент.

Остання реформа від львівської влади змусила і львів’ян, і мешканців області терпіти такі незручності, порівняно з якими навіть вікопомна нова транспортна схема, запроваджена 4 роки тому, здається дитячими пустощами. Йдеться, звичайно, про експеримент із перенесенням на автостанцію №3 маршруток Городоцького і Пустомитівського напрямку. Запровадили його ще 1 жовтня. Минуло більше місяця, то ж час зробити перші висновки.

Перший – зміна дуже не сподобалась пасажирам приміських маршруток, які раніше їхали до Приміського вокзалу, – зручного вузла для добирання в будь-яку частину міста, а тепер змушені виходити на вул. Петлюри, пересідати на міські маршрутки, переповнені міськими пасажирами, доплачувати зайві гроші, терпіти тисняву і невдоволення львів’ян, витрачати зайвий час.

Невдоволені мешканці приміських сіл наприкінці жовтня влаштували пікетування будівлі львівської мерії.

«Ми маємо пересідати і на міські маршрутки і переплачувати, коли їдемо на роботу. Діти не можуть вчасно доїхати до школи чи університету. Я навіть не знаю, як називається та вулиця, до якої їдуть маршрутки, і чим звідти добиратись», –  обурюється пані Світлана з Годовиці.

Мешканка Миколаєва пані Ірина нарікає, що таке нововведення стало для неї прикрою несподіванкою. «Шок, просто для всіх районів, добиратися погано, маршрутки переповнені тут ніяких позначень, без всякого попередження, просто незручно, треба повертати маршрутки як було», – каже вона.

Ярослав, водій приміської маршрутки, також не в захваті: «Люди скаржаться і багато скаржаться… Пасажири не знають, де вулиця Петлюри знаходиться, показуємо. Буває, що і годину добираються, а то і більше сюди. Незручності великі».

Висновок другий, – зміни обурюють львів’ян. Вони і так щоранку змушені діставатися на роботу переповненим транспортом, терпіти тисняву, задуху. В таким умовах дорослі, здорові люди почуваються, як раби на галерах, а дехто ж ще змушений вранці везти в маршрутках дітей до шкіл і садочків, літні і хворі люди в таких нелюдських умовах дістаються до медичних закладів. А ж ось сюрприз, — нові пасажири, мешканці сіл.

«Всім треба їхати», – і перші, і другі розуміють цю просту аксіому, але незручностей, стресу, втраченого часу і нервів не меншає.

«Реформа» не подобається і водіям приміських маршрутів. Вони втрачають пасажирів, а на самій автостанції, на відміну від Приміського вокзалу, жодних умов немає. Відтак, водії тихцем повертаються на старе місце стоянки. Пасажирів це бентежить ще сильніше.

«Мене цiкавить безлад з рухом примiських маршруток. Маршрут 140 Львiв – Городок вiдправляється нібито з автостанцiï №3, а сьогоднi вiн чомусь ïхав з Приміського вокзалу. Нi оголошень, нi попереджень. Завтра, якщо йому заманеться, поïде з Сихова? Чому дорога додому має перетворюватись на квест «вгадай, де твiй автобус»?», – пише в соцмережах користувачка Олена Гофман.

marshrutk

Півроку тому влада уже створила аналогічну проблему на вулиці Городоцькій, перенісши з Приміського вокзалу на так звану автостанцію «Західну» маршрутки Самбірського, Старосамбірського, Турківського напрямків, створивши проблеми і містянам, і мешканцям області.

Маршрутки – найбільша ганьба львівських чиновників, – пише у своєму блозі для одного з львівських видань Юлія Толстих, львів’янка, мама дитини з особливими потребами.

«Перенісши кінцеву зупинку частини міжміських маршрутних транспортних засобів на АС «Західну», що на вулиці Городоцькій, ніхто, втім, не подумав збільшити кількість маршруток, які вже звідти повезуть додаткову (чималу) кількість пасажирів на ту ж таки Привокзальну. Можливо, і непогана ідея, якби з АС пустили багато маршруток у всіх напрямах Львова (але ні – немає ані, скажімо, на Левандівку, ані на Рясне, Личаківську чи Сихів).

Уявіть собі: всі пасажири, які їхали колись із ближніх міст і сіл на Привокзальну, аби продати городину чи молочну продукцію, зійшли на АС «Західна», пересіли на іншу, вже міську, маршрутку, а тим часом люди, які живуть, наприклад, вздовж вулиці Городоцької просто фізично не зможуть сісти у маршрутку, бо там уже ЗАЙНЯТО! Особисто я щоранку змушена добиратися на вулицю Личаківську із, приблизно, середини вулиці Городоцької (зупинка вул. Вівсяна, колишня – Арлекіно), двома маршрутками. Звідти їдуть лише три маршрутки: 184а, 156, 28, які фактично дублюють одна одну: центр, Чорновола. І всі вони теж, до речі, не обмежуються Львовом – починаються у Рудному, Зимній Воді.

Я як мама особливої дитини просто обурена. Зранку (читай: у час-пік) ми повинні потрапити до школи. Ми чекаємо до години часу, щоб увіпхатися у автобус. Ми пробували виходити на півгодини швидше і на півгодини пізніше, але це аніскільки ситуацію не змінило: п’ять маршруток проїздить, не зупинившись, шоста (така ж переповнена) зупиняється, і я силою заштовхую свого сина до середини, мене ж затискає дверима, але я задоволена, бо хоч якось, та їду. І так ЩОРАНКУ. Люди стоять так щільно, що і звичайній людині паморочиться у голові, а як себе почуває мій син, у якого аутизм, ви можете лише уявити», – пише вона і бажає людям, які приймають такі рішення, самим поїздити міськими маршрутками.

«Через «виселення» приміських маршруток на околиці Львова зріє соціальний вибух», – заявив під час виступу на сесії Львівської облради депутат Андрій Чад.

Депутат мав рацію. 25 жовтня близько сотні людей, пасажири і перевізники, перекрили трасу на в’їзді до міста Самбір Львівської області. Перекриття тривало півдня, сталися кілька сутичок між пікетувальниками і водіями, що їхали до Самбора.

Схожа акція протесту відбулася і на в’їзді в Старий Самбір. Люди вимагали, щоб маршрутки доїжджали до залізничного вокзалу у Львові.

protest

Самбірська районна рада на підставі численних звернень мешканців Самбірського району та міста Самбора надіслала текст звернення депутатів районної ради міському голові Львова Андрієві Садовому, голові Львівської обласної ради Олександру Ганущину, голові Львівської обласної державної адміністрації Олегу Синютці та головам депутатських фракцій Львівської обласної ради щодо відновлення кінцевої зупинки для міжміських автобусів на площі Двірцевій у Львові. У листі зазначено, що у випадку ігнорування цих письмових звернень з проханням поновити довіз пасажирів вищезгаданих районів та районних центрів до кінцевої зупинки (площа Двірцева, 1, Головний залізничний вокзал), Самбірська районна рада вимушена буде вдаватись до більш дієвих заходів.

Незручності для людей, стреси, акції протесту, – простим людям нині і так нелегко через дорожнечу, тарифи і безгрошів’я, то ж будь-яке зайве невдоволення може спричинити ефект сірника, якого піднесли до відкритої цистерни з бензином. Винуватці ж цього всього лише поводять стрілки.

«Місто не приймало жодних рішень щодо кінцевих зупинок приміських автобусів»,  – заявив начальник управління транспорту ЛМР Віктор Щир.

За його словами, область намагається привести до чинного законодавства роботу приміських маршрутів, адже, відповідно до законодавства, приміські маршрути мають їхати до найближчої автостанції, або визначеної кінцевої станції.

Він також зазначив, що місто неодноразово зверталося до ЛОДА щодо врегулювання питання з приміськими маршрутами.

«І область намагається привести до законодавства свої маршрути. Департамент транспорту ОДА укладає угоду з перевізниками, де чітко прописано, з якого села і до якої автостанції чи кінцевої зупинки вони мають їздити. І маршрут повинен їздити відповідно до угоди, а не придумувати собі кінцеві зупинки», — зазначив Віктор Щир.

В «області», натомість, інша версія: «Львівська облдержадміністрація скерувала листа до міськради з проханням визначити перелік кінцевих зупинок приміських та міжміських маршрутів внутрішньообласного сполучення. Оскільки в облдержадміністрації планують провести конкурс перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах, міського голову Андрія Садового просять врегулювати питання кінцевих зупинок, аби забезпечити мешканцям якісні транспортні послуги», – йдеться в повідомленні прес-служби Львівської ОДА.

На словах «якісні транспортні послуги» хотілося б наголосити особливо. І нагадати, що жодних конкурсів ще не було, а маршрутки «вигнали» зі Львова вже. Йдеться не лише про Приміський вокзал. Такі ж «реформи» заторкнули і Жовківський напрямок, пасажири якого змушені вранці добиратися переповненими маршрутками з АС №2.

«Станція на вул. Петлюри буде працювати тимчасово, вона не буде постійно. Коли ми затвердимо схему чіткого розміщення автостанцій, думаю, швидко це збудуємо тоді буде інша якість сервісу», – виправдовується міський голова Львова Андрій Садовий.

Гаразд, якщо повірити мерові і уявити собі, що такі станції дійсно будуть, навіщо все ламати і доводити людей до зайвого стресу, а після цього знову змінювати схему доїзду. Нові станції наразі існують лише в уяві мера, їх ще немає навіть у вигляді проектів. А люди страждають вже зараз і скільки ще страждатимуть до появи «нових станцій», в мерії жодним словом не обмовилися. Зрештою, селу Великі Грибовичі за право вивозити сміття  на полігон теж багато обіцяли…

Отож, транспортні пертурбації, які начебто мали поліпшити життя звичайних людей, містяни і приміські пасажири оцінили вкрай погано. А в мерії, натомість, перестали приховувати справжню мету «реформ».

«Частина львівських маршрутів буде продовжена до навколишніх сіл», – заявив кілька днів тому мер Львова устами своєї прес-служби.

«Частина львівських маршрутів буде продовжена до навколишніх сіл, щоб вони були імплементовані у львівську мережу. Це буде позитивний варіант вирішення. Наступного року вже буде працювати нова система по співпраці з перевізниками, ми будемо оголошувати конкурс», – сказав він.

Словом, не турбуйтесь, дорогі парафіяни, ми вас довеземо. А ви нам заплатите. Саме нам, а не перевізникам з Городка, Пустомитів, Жовкви…

Не забув Садовий і про автостанції. «Система переведення і автостанцій, і транспорту з комунальних форм власності у приватну, на жаль, сьогодні себе не оправдала. Львів через це має багато проблем. По автостанціях ми повинні вийти на комплексну схему розміщення нових автостанцій, вони повинні бути належної якості надання послуг», – заявив мер.

Станційний бізнес теж входить у сферу інтересів? У Львові ж є мережа автостанцій практично на всіх напрямках, крім Яворівського і Золочівського, навіщо нові?

У Львові давно не таємниця, що місцева влада контролює частину перевізників. То ж ніхто особливо і не здивується, якщо конкурс на маршрут, приміром «Дубляни – пл. св. Теодора» виграє, скажімо АТП-1 чи підприємство, яке очолює екс-керівник міського управління транспорту.

А ви терпіть, шановні парафіяни, терпіть, терпець шліфує…

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *