Як оформити житлові субсидії по-новому

Світлана РАДІШЕВСЬКА. Львівський портал

|

Зважаючи на підвищення цін та тарифів на житлово-комунальні послуги в Україні урядовці вирішили зробити крок на зустріч громадянам, які опинилися у складних економічних обставинах. Зокрема, Міністерство соціальної політики прийняло рішення про внесення змін до Порядку призначення житлової субсидії, таким чином спростивши умови подачі документів на їх отримання, а також дозволивши отримати пільги фактично усім українцям.

Нові соціальні нормативи на житлово-комунальні послуги щодо отримання субсидій постановою Кабміну були затверджені з 1 жовтня 2014 року, але почнуть українці отримувати житлові субсидії по-новому лише з першого травня цього року.

Соціальні працівники запевняють, що нові правила оформлення таких субсидій є простішими та вигіднішими для людей.

Як пояснила під час прес-конференції заступник директора департаменту соціального захисту населення обласної державної адміністрації Оксана Яковець, нові соціальні нормативи
дозволять визначити, якими саме послугами і засобами українці користуються, а також визначити розмір потрібної для них субсидії.

Та найцікавіше, що кожній родині житлова субсидія буде нараховуватися індивідуально, виключно до потреб сім’ї.

Тож, хто матиме право на житлову субсидію:

Оскільки прийнято рішення про скасування низки обмежень для оформлення житлової субсидії, то, за словами Оксани Яковець, оформити її зможуть:

1) ті сім’ї (або одинокі люди), у яких сукупна сума щомісячних витрат на комуналку перевищує встановлений державою відсоток від щомісячного доходу. Такий відсоток іменується державою як обов’язковий платіж за послуги ЖКГ.

«Скасовуються всі обмеження щодо майнового стану осіб, які звертаються за призначенням субсидій, крім здійснення одноразової дорого вартісної покупки (на суму понад 50 тис. гривень). На житлову субсидію зможуть розраховувати навіть ті люди, які мають до прикладу кілька квартир, або машину чи дві, або працездатні люди, які не працюють.

Але для цього, люди, які розраховують на житлову субсидію, повинні в обов’язковому порядку задекларувати усе своє майно. Наголошу, що тут важливий не майновий стан родини, а фінансовий, тобто нас цікавлять лише доходи людей. Тож наявність ще однієї квартири чи машини не може бути підставою для відмови у наданні субсидії», – наголосила чиновниця.

Тут варто зазначити, що пільги на житлово-комунальні послуги надаються людині (яка має кілька житлових приміщень – ред.) лише на ту житлову нерухомість, де вона зареєстрована.

2) власник, співвласник квартири чи будинку, або людина, на яку відкриті особові рахунки в організаціях-надавачах послуг.

«Тобто це не обов’язково має бути людина, яка має право власності на квартиру. До прикладу, власником помешкання є мама, а донька має відкриті усі рахунки на оплату цих послуг. В такому випадку за цією субсидією може звернутися і мама, як власник житла, і донька, на яку відкриті особові рахунки», – зазначила О.Яковець.

3) людина працездатного віку, але без роботи і стоїть на обліку у центрі зайнятості; чи людина, яка працює не на повну ставку.

«Але тут є такий нюанс. Якщо є люди працездатного віку, а не працюють, не служать, не навчаються і водночас не являються безробітними, тобто офіційно не перебувають на обліку у центрі зайнятості, то цих людей для надання права їм на субсидію не розглядають. Ті родини, де працездатні особи не декларують свої доходи, або їхні доходи менші ніж визначені законодавством, до прикладу людина працює на 0,25%, то у такому випадку соцзахист розглядає право такої людини на житлову субсидію, проставивши дохід її сім’ї за шість місяців на рівні величини прожиткового мінімум працездатної особи, тобто 1218 грн. Ця сім’я однозначно є в полі зору системи соціального захисту», – розповіла Оксана Яковець.

4) надається право на оформлення субсидій особам, які не зареєстровані у житловому приміщенні, але орендують житло і оплачують вартість житлово-комунальних послуг на підставі письмового договору найму (оренди) житла. Але наразі процедура надання пільг цій категорії людей узгоджується в міністерстві.

Які документи потрібні для отримання житлової субсидії:

Для оформлення такої субсидії до органів соціального захисту за місцем реєстрації потрібно подати лише два документи – заяву про отримання субсидії та декларацію (скасовується необхідність надання довідок про доходи, у тому числі й працюючих осіб). При цьому запроваджуються спрощені форми заяви та декларації (адаптовані до наявності фінансового стану родини) про доходи і витрати осіб для звернення за субсидією.

«Декларуються доходи усіх членів родини, які зареєстровані на даній житловій площі, – зарплата, пенсія, стипендії, соціальні допомоги, дивіденди, тобто всі надходження. Крім одноразових доходів, які не оподатковуються», – зазначила заступник директора департаменту соціального захисту населення ЛОДА.


Де взяти бланки для оформлення заяв та декларацій:

Безпосередньо в органах соцзахисту, на сайті Міністерства соціальної політики. Окрім того, ці бланки зобов’язані виготовити та роздати споживачам підприємства, що надають послуги з газопостачання, електропостачання та централізованого опалення.
Куди подавати документи:

В органи соціального захисту, в ЖЕКи міст та сільські ради.

«Щоб уникнути черг в органах соцзахисту та зняти соціальну напругу, органи соціального захисту відновлять практику щодо прийому заяв для отримання житлових субсидій у ЖЕКах та сільських радах.

Окрім того, керівники органів соцзахисту в районах Львівщини проведуть семінари для голів сільських рад, аби вони змогли інформувати людей щодо винесених змін при отриманні субсидій на житлово-комунальні послуги», – зазначила О.Яковець.

Способи подачі документів на отримання субсидії:

Особисте звернення до органів соціального захисту за місцем реєстрації, подання документів через довірену особу, поштою.

Процедура визначення права на житлову субсидію:

При наданні житлової субсидії органи соцзахисту визначатимуть загальну сукупність людей, які зареєстровані в одному помешканні. «І тут не важливі родинні стосунки, зобов’язання щодо утримання, тощо. Адже людей, які проживають в одному помешканні і мають родинні зв’язки, розглядатимуть як сімейну общину, яка користується послугами», – зазначила чиновниця.

Згідно заяви та поданої декларації органи соцзахаситу протягом 10 днів визначають, чи надавати людині право на отримання житлових пільг. Дата звернення заявника вважатиметься датою призначення субсидії. «Тут не важливо день, а важливо місяць. Умовно кажучи, якщо цей конверт буде проштампований поштовим відділенням 30 квітня, то субсидія призначатиметься все одно з квітня. Тобто субсидія призначатиметься з місяця звернення», – додала О.Яковець.

При цьому перевірка достовірності поданих заявником даних здійснюватиметься органами соціального захисту вже після призначення субсидії, шляхом здійснення запитів до відповідних органів, установ та організацій – у ЖЕКи, БТІ, ДФС, ДАІ, Пенсійний фонд, тощо.

«Якщо виявиться, що людина не внесла (свідомо чи не свідомо – ред..) якихось даних до декларації, то це трактуватиметься як подання недостовірних даних. І за це «світять» штрафні санкції. Ми не просто зупинятимемо надання субсидій (безготівкове надання допомоги – ред..), а й зобов’язуватимемо людей повернути нараховану субсидію у подвійному розмірі. А кошти людині доведеться витягати з власної кишені», – наголосила О.Яковець.

Як визначатимуть обов’язковий розмір платежів:

Держава повністю покриє субсидією витрати на ЖКП тільки тим сім’ям, в яких не перевищуються соціальні норми споживання послуг ЖКГ. Все, що перевищує ці норми, оплачується людиною самостійно. На ці витрати субсидія нарахована не буде.

Обов’язковий розмір платежу розраховуватиметься в кожному випадку індивідуально і залежатиме тільки від доходів сім’ї. При цьому в даному випадку враховуватимуться реальні доходи, а не нараховані.

«Власне через такі норми відбудеться перехід на адресне надання цієї допомоги. Тобто, соцпрацівник має прийти у кожну родину і обстежити умови її проживання і визначити фактичні, реальні можливості користування тією чи іншою послугою. До прикладу, якщо до 1 жовтня усі користувалися електроенергією і сплачували за неї по нормі, яка була визначена як просто «освітлення приміщення», тобто 95 кВт на людину чи дві плюс 15 кВт на кожного члена родини, який зареєстрований на тій житловій площі. То тепер норма на постачання електроенергії родині матиме кілька складових: на освітлення буде одна норма, на приготування їжі – друга, якщо є електроплита та прилад для обігрівання води – це ще одна норма, освітлення помешкання і утеплення підлоги – це ще одна норма і т.д. Ці норми прийняті для того, щоб ми розрахували потреби людини і її можливості оплачувати ті послуги», – розповіла О. Яковець.

Вона також повідомила, що новий порядок передбачає сам розрахунок розміру субсидії на наступних засадах: «Ми відійшли від тієї обов’язкової 15% сплати від сукупного доходу сім’ї, де є всі працездатні особи і 10% – якщо родина складалася лише не з працездатних осіб. Ми тепер маємо диференціацію обов’язкового відсотку сплати за комунальні послуги від доходу на особу. Це знову ж таки говорить про адресність цієї допомоги. Кожна родина розглядатиметься індивідуально, вираховуватиметься дохід буквально для кожної сім’ї. До прикладу, родина може сплачувати і 4% від загальної суми від загальних нарахувань, а може і 24% – усе залежатиме від доходу членів родини», – додала чиновниця. 

У яких випадках припиняється виплата субсидії:

Надання раніше призначеної субсидії припиняється, якщо людина, яка її отримує, не оплачує обов’язковий розмір платежу, за винятком випадків, пов’язаних із затримкою виплати заробітної плати та пенсії, що підтверджується відповідними документами. Ще однією підставою для припинення виплати субсидії, як уже згадувалося, є приховування людиною своїх додаткових доходів, про що стане відомо соцпрацівникам. 

Про що потрібно повідомляти органи соцзахисту:

Якщо в сім’ї змінилися обставини, що впливають на розмір субсидії (когось виписали з квартири, змінився перелік одержуваних від ЖКГ послуг, збільшилися доходи у кого-небудь з зареєстрованих мешканців, була здійснена купівля або оплата послуг на суму понад 58 тисяч грн. – ред..), то про це треба повідомити в органи соцзахисту впродовж місяця. Якщо цього не буде зроблено, субсидія буде перерахована або скасована. 

На який термін призначатимуть субсидію:

Житлова субсидія призначатиметься на 12 місяців, а не на шість, як це було раніше. Це дасть можливість урівняти ситуацію у зв’язку з підняттям цін та тарифів. Після закінчення терміну отримання субсидії, органи соціального захисту населення здійснюватимуть розрахунок субсидії на наступний період автоматично.

На останок заступник директора департаменту соціального захисту населення обласної державної адміністрації Оксана Яковець наголосила, що у виграшній ситуації при отриманні субсидії будуть ті родини, які мають лічильники на газо-, водо- та електропостачання. Адже вони матимуть можливість платити за послуги по факту, а не по нормі.