Ціну на бензин в україні придумав Путін

Дмитро РЯСНИЙ, Коментарі

|

Найближчим часом влада знизить податкове навантаження на торговців нафтопродуктами. У відповідь вона розраховує на стабілізацію роздрібної ціни палива на внутрішньому ринку. Проте це лише створить умови для отримання трейдерами надприбутку, а Кабмін позбудеться останнього козиря в своїй грі «на зниження».

Зміна механізмів

Про податкову революцію в Україні стало відомо 5 квітня. Цього дня Кабмін у цілому схвалив законопроект, яким пропонується прив’язати ставки акцизу на нафтопродукти до нафтових котирувань. Тонкощі дії цього нововведення поки що невідомі, оскільки механізм плаваючих ставок акцизу на паливо ще не виписаний. Але принцип уже зрозумілий. «Якщо ціна на нафту йде вниз — акциз підвищується. Пішла вартість нафти вгору — акциз знижується», — так описав роботу нововведення глава уряду Микола Азаров.

За допомогою цієї простої формули Кабмін розраховує стабілізувати цінову ситуацію на роздрібному ринку нафтопродуктів. Такі плани найменше порадували главу Мінінфраструктури Бориса Колеснікова, адже тепер його відомство недорахується сотень мільйонів гривень, що консолідуються на рахунках спецфонду дорожнього будівництва і капітального ремонту автодоріг. Так, якщо акцизи на паливо знизити, наприклад, до торішнього рівня (50 євро/т на бензин і 20 євро/т на дизпаливо), то Борис Вікторович недоотримає близько 1 млрд. грн. Але причина посадити на «голодний пайок» Колеснікова дійсно вагома: Азаров розраховує, що зниження податкового навантаження на трейдерів дасть можливість знизити роздрібну вартість палива.

У Кабміні навіть підрахували, що ціна на бензин А–95 відразу повинна зменшитися на 50 коп./л — до 10,5 гривень за літр — і тривалий період утримуватися на цьому рівні. Щоправда, на чому ґрунтуються ці розрахунки, уряд не уточнює.

З одного боку, таке рішення Кабміну — це прогрес, адже досі влада просто ігнорувала проблему ринку, намагаючись чинити тиск на ціни через створену при уряді експертно-аналітичну групу. Протягом лютого це об’єднання наполегливо рекомендувало трейдерам утримувати ціни на бензин А–95 на рівні 10,54 грн. за літр, а в березні дозволило підвищити вартість цього палива на 20 коп. — до 10,74 грн. Але торговці просто проігнорували ці рекомендації: за офіційними даними Мінекономрозвитку, зараз середня вартість 95-го становить 11 грн./л. При цьому справжній ціновий вибух стався в Криму, де середня вартість 95-го перевалила за 11,3 грн./л. Щоб хоч якось врегулювати ситуацію, місцева влада почала розв’язувати проблему сепаративно. Так, кілька тижнів тому глава міськдержадміністрації Севастополя Володимир Яцуба підписав із нафтотрейдерами та Інспекцією з питань захисту прав споживачів меморандум про стабілізацію цін на пальне. Умовами угоди передбачено, що оператори АЗС міста забезпечать граничний рівень цін на бензин марки А–95 «на рівні середньоукраїнських», а адміністрація — «контроль якості та безпеки продукції, що поставляється». Щоправда, трохи пізніше з’ясувалося, що цей документ — фікція, оскільки під ним свої візи поставили лише троє представників мереж АЗС (із 19, що працюють у місті).

Манія копіювання

Що примітно, ідею плаваючого акцизу на паливо Київ перейняв у Москви, яка обговорює цю тему вже майже місяць. В принципі, у рішенні Миколи Азарова застосувати досвід російських колег, що славляться своїм «зваженим прагматизмом», немає нічого поганого. Інша справа, що в Росії підняли тему плаваючого акцизу не з метою зниження вартості пального, а для того, щоб уникнути різкого цінового стрибка. Він почав назрівати в Росії ще в січні 2012 року, але тоді Міненерго РФ і нафтокомпанії домовилися про стримування роздрібних цін на паливно-мастильні матеріали. Трейдери дотримали свого слова: ціна 95-го протягом лютого-березня залишалася незмінною на рівні $1/л. Але ця обіцянка коштувала нафтовикам дорого — за найскромнішими підрахунками, їх недоотриманий прибуток перевищив $150 млн. Термін дії домовленості російських трейдерів з місцевою владою закінчився днями, і зараз ціни на пальне в Росії тримаються на березневому рівні тільки з двох причин. Перша — їх стримують рекордні запаси. Друга — інавгурація Володимира Путіна на пост президента. Ця подія призначена на 7 травня, після чого російські трейдери готові підняти ціни на повну, щоб компенсувати втрати.

Що ж до України, то введення у нас гнучкої ставки акцизного збору може, в кращому випадку, на кілька тижнів припинити галопуючий темп зростання роздрібної ціни. При цьому сподіватися на системне зниження вартості палива, м’яко кажучи, безглуздо. Про це говорить досвід Литви, де зараз активно обговорюється зниження акцизу на бензин (на $100,3 — до $478,2/т). Автори цієї пропозиції підрахували, що це дасть можливість знизити ціну на 95-й бензин із нинішніх $1,95/л до $1,8. Але Мінфін країни відразу ж спростував цю інформацію, пригадавши досвід трилітньої давнини. Тоді в Литві був різко знижений акциз на дизельне пальне, але це дало можливість лише на кілька центів опустити роздрібну ціну, після чого вона знову поповзла вгору.

Найголовніше ж — українські трейдери розуміють, що після введення плаваючої ставки акцизу роздача Кабміном пряників припиниться. Адже Азарову нічого вже буде запропонувати трейдерам. Усвідомлюючи цей факт, зараз нафтові магнати постараються отримати максимальну вигоду від плаваючого акцизу, використовуючи його для отримання надприбутку. Змінити їхню стратегію не зможе навіть адміністративне обмеження цін, адже ці заходи приведуть тільки до дефіциту палива і ще більшого здорожчання. За такої беззубої адміністративної політики змусити трейдерів змінити свою думку може тільки низька платоспроможність автомобілістів, через яку обсяги реалізації палива в Україні стабільно знижуються. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *